Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSoini, Markus
dc.contributor.authorKuittinen, Ilari
dc.contributor.authorLaine, Topias
dc.date.accessioned2022-05-27T06:39:09Z
dc.date.available2022-05-27T06:39:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81298
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 9. -luokkalaisten oppilaiden näkemyksiä turvallisuudesta ja tarkastella, onko liikunnan opetusryhmällä tai sukupuolella yhteyttä oppilaan kokemukseen turvallisuuden osa-alueista. Turvallisuus jaettiin fyysiseen-, psyykkiseen- ja sosiaaliseen turvallisuuteen. Tarkoituksena oli samalla vertailla sukupuolten kokemuksia turvallisuuden osa-alueista opetusryhmien sisällä ja opetusryhmien välillä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Keski-Suomen alueen kolmen eri koulun 9. -luokkalaiset oppilaat. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja siihen osallistui 133 oppilasta, joista 85 oli poikia, 41 tyttöjä ja 7 oppilasta ilmoitti sukupuolekseen muu. Sukupuolen lisäksi taustatietona oppilailta kysyttiin tämänhetkinen liikuntaryhmä, joihin vaihtoehdot olivat sekaryhmä, tyttöjen erillisryhmä tai poikien erillisryhmä. Sekaryhmässä poikia oli 35, tyttöjä 16 ja muun sukupuolisia 3. Tyttöjen erillisryhmässä tyttöjä oli 25 ja muun sukupuolisia 2 ja poikien erillisryhmässä poikia oli 50 ja muun sukupuolisia 2. Aineistonkeruu toteutettiin helmi- ja maaliskuun 2022 aikana. Tutkimuslomake sisälsi taustatietokysymysten lisäksi 21 liikuntatuntien turvallisuuteen liittyvää väittämää ja vastausvaihtoehtona käytettiin viisiportaista Likert-asteikkoa. Tulosten kuvaamiseen käytettiin keskiarvoja, mediaaneja ja 95 % luottamusvälejä. Tilastollinen analyysi suoritettiin Kruskal Wallisin- ja Mann U Whitneyn testeillä. Summamuuttujien luotettavuutta tutkittiin Cronbachin alfa-kertoimella. Tulostemme mukaan millään turvallisuuden osa-alueella ei ollut tilastollista yhteyttä siihen liikuntaryhmään, missä oppilas vastaamishetkellä liikkuu. Kuitenkin sekaryhmissä oppilaiden kokema fyysinen turvallisuus näyttäisi eroavan tilastollisesti merkitsevästi oppilaiden välillä siten, että pojilla se on korkeampi kuin tytöillä. Tytöillä fyysinen turvallisuus on puolestaan tilastollisesti alhaisempi sekaryhmissä kuin erillisryhmissä. Tilastolliset erot psyykkisessä ja sosiaalisessa turvallisuudessa painottuivat siten, että pojat kokivat nämä turvallisuuden osa-alueet yleisesti korkeammaksi kuin tytöt ja muun sukupuoliset. Lisäksi pojat kokivat psyykkisen turvallisuutensa korkeammaksi sekaryhmissä kuin tytöt. Tuloksemme antavat viitteitä siitä, että oppilaiden kokema fyysinen turvallisuus puoltaa enemmän erillisryhmiä. Psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden kannalta ei pystytä suoraan sanomaan, puoltavatko ne enemmän seka- vai erillisryhmiä, sillä tuloksissamme ilmenneet erot eivät painottuneet opetusryhmien välille vaan ainoastaan sukupuolten välille. Tulostemme perusteella voidaan kuitenkin todeta, että sukupuolten väliset erot turvallisuuden kokemuksissa antavat yleisesti viitteitä siitä, että pojat kokevat psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuutensa korkeammalle kuin tytöt ja muun sukupuoliset.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to find out the views of 9th graders about safety and to look at whether teaching group or gender has a connection to a student’s experience of safety aspects in physical education. Safety was divided into physical, mental and social safety. The aim of this study was also to compare gender experiences of safety aspects within and between teaching groups. The target groups of the study were 9th graders from three different schools in Central Finland. The survey was conducted as a questionnaire survey and involved 133 students, of whom 85 were boys, 41 were girls, and 7 students reported their gender as other gender. In addition to gender, as background information, students were asked about the current teaching group, for which the options were a co-educational group, a single-sex group for girls or a single-sex group for boys. There were 35 boys, 16 girls and 3 other gender students in the co-educational group. There were 25 girls and 2 other gender students in the single-sex group of girls and there were 50 boys and 2 other gender students in the single-sex group of boys. Data collection was conducted during February and March of 2022. In addition to the background information questions, the research form contained 21 statements related to the safety of physical education classes. Five-point Likert scale was used as the answer option. Means, medians, and 95% confidence intervals were used to describe the results. Statistical analysis was performed using the Kruskal Wallis and Mann U Whitney tests. The reliability of the sum variables was examined with the Cronbach’s alpha coefficient. According to our results, there was no statistical significancy between any aspect of safety and the teaching group in which the student is exercising at the time of responding. However, in co- educational groups, the physical safety experienced by students would appear to differ statistically between students, with boys having a higher rate than girls did. In girls on the other hand, physical safety is statistically lower in co-educational groups than in single-sex groups. Statistical differences in mental and social safety were emphasized, with boys generally perceiving these aspects of safety to be higher than girls and other gender students. In addition, boys felt that their mental safety was higher in co-educational groups than girls. Our results suggested that the physical safety that is experienced by students is more in favor of single-sex groups. It is not possible to say directly which group, co-educational or single-sex group, is better in terms of mental and social safety, as our study suggested that there was a statistical significancy only between genders, not between the teaching groups. However, the result of our study regarding gender differences in safety experiences suggested that boys perceive their mental and social safety to be higher than girls and other gender students.en
dc.format.extent63
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherLiikunnanopetus
dc.subject.othersekaryhmät
dc.subject.othererillisryhmät
dc.subject.otherfyysinen turvallisuus
dc.subject.otherpsyykkinen turvallisuus
dc.subject.othersosiaalinen turvallisuus
dc.title9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205272921
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoturvallisuus
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot