Show simple item record

dc.contributor.authorTienhaara, Sonja
dc.date.accessioned2022-05-11T06:24:21Z
dc.date.available2022-05-11T06:24:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80985
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin erityisherkkien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia siitä, miten erityisherkkyys näyttäytyy voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä. Tavoitteena oli selvittää millaisia hyötyjä ja haasteita erityisherkät varhaiskasvatuksen opettajat kokevat erityisherkkyydestään olevan työhönsä. Tutkimuksen osallistui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka kokivat olevansa erityisherkkiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin avoimilla yksilöhaastatteluilla, jotka toteutettiin Zoom-etäyhteydellä. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysin tuloksena tutkimuskysymyksiin muodostui yhteensä seitsemän pääluokkaa. Erityisherkkyyttä voimavarana kuvasivat neljä pääluokkaa: erityisherkkyys emotionaalisena vahvuutena, erityisherkkyys laajana tietoisuutena, erityisherkkyys tunnollisuutena ja erityisherkkyys luovuutena. Erityisherkkyyden tuomia haasteita kuvasivat pääluokat erityisherkkyys kuormitusta lisäävänä tekijänä, erityisherkkyys tasapainotteluna työolojen ja tunnollisuuden välillä ja erityisherkkyyden ymmärryksen ja arvostuksen puute. Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat kokivat erityisherkkyydestä olevan sekä hyötyjä että haasteita työssään. Hyödyiksi he kokivat muun muassa toisten tunteiden aistimisen, sensitiivisyyden, empaattisuuden, tarkkojen havaintojen tekemisen sekä tunnollisuuden. Haasteina he kokivat erityisesti kuormituksen liittyen aistiärsykkeisiin ja tunnetilojen aistimiseen, työolojen ja tunnollisuuden haasteet sekä erityisherkkyyden ymmärryksen puutteen.fi
dc.format.extent39
dc.language.isofi
dc.subject.othererityisherkkyys
dc.titleErityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205112635
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysoherkkyys (psykologia)
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysoopettajat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record