Erityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisherkkien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia siitä, miten erityisherkkyys näyttäytyy voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä. Tavoitteena oli selvittää millaisia hyötyjä ja haasteita erityisherkät varhaiskasvatuksen opettajat kokevat erityisherkkyydestään olevan työhönsä.
Tutkimuksen osallistui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka kokivat olevansa erityisherkkiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin avoimilla yksilöhaastatteluilla, jotka toteutettiin Zoom-etäyhteydellä. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysin tuloksena tutkimuskysymyksiin muodostui yhteensä seitsemän pääluokkaa. Erityisherkkyyttä voimavarana kuvasivat neljä pääluokkaa: erityisherkkyys emotionaalisena vahvuutena, erityisherkkyys laajana tietoisuutena, erityisherkkyys tunnollisuutena ja erityisherkkyys luovuutena. Erityisherkkyyden tuomia haasteita kuvasivat pääluokat erityisherkkyys kuormitusta lisäävänä tekijänä, erityisherkkyys tasapainotteluna työolojen ja tunnollisuuden välillä ja erityisherkkyyden ymmärryksen ja arvostuksen puute.
Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat kokivat erityisherkkyydestä olevan sekä hyötyjä että haasteita työssään. Hyödyiksi he kokivat muun muassa toisten tunteiden aistimisen, sensitiivisyyden, empaattisuuden, tarkkojen havaintojen tekemisen sekä tunnollisuuden. Haasteina he kokivat erityisesti kuormituksen liittyen aistiärsykkeisiin ja tunnetilojen aistimiseen, työolojen ja tunnollisuuden haasteet sekä erityisherkkyyden ymmärryksen puutteen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5061]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä
Sutinen, Minttu; Härmä, Essi (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä. Vaikka kiintymystä on tutkittu paljon lapsen näkökulmasta, aikuisen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajan suunnitteluaika ja pedagoginen suunnittelu
Lemmetyinen, Milla (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä suunnittelusta ja työpaikalla tapahtuvasta suunnitteluajasta. Tarkoitus oli selvittää, millaisia heikkouksia ja vahvuuksia työpaikalla tapahtuva ... -
Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa
Heikkinen, Annika; Kemppinen, Julia (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat riittävää perehdytystä ja miten he kokevat perehdytyksen merkityksen työhön sitoutumisessa. Tutkimukseen osallistui 43 varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Yliniemi, Raija; Wallin, Outi (Tampereen yliopisto, 2020)Varhaiskasvatus, kuten kasvatustyö ja työelämä laajemminkin, on murroksessa. Varhaiskasvatuksen piirissä työn haasteisiin pyritään vastaamaan lisäämällä korkeakoulutettujen työntekijöiden määrää lapsiryhmissä sekä ... -
Teachers’ Ability to Identify Children at Early Risk for Reading Difficulties in Grade 1
Virinkoski, Riitta; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Holopainen, Leena; Eklund, Kenneth; Aro, Mikko (Springer Netherlands, 2018)The aim of the study was to investigate what kinds of assessment practices classroom teachers and special educational needs (SEN) teachers use in assessing first grade students' pre-reading skills (letter knowledge and ...