Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSkinnari, Kristiina
dc.contributor.advisorStrömmer, Maiju
dc.contributor.advisorIikkanen, Päivi
dc.contributor.authorKatainen, Janina
dc.date.accessioned2022-05-04T05:03:17Z
dc.date.available2022-05-04T05:03:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80875
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä tandempedagogiikka voi tuoda opettajankoulutukselle. Tutkimuksessa otetaan selvää tandempedagogiikan laajentamisen mahdollisuuksista opettajankoulutuksessa sekä mallin eduista ja haasteista, jotka kieltenopettajan tulisi tietää jo opettajankoulutuksessa. Tutkielman keskeisin käsite on luokkatandem, joka tarkoittaa kahden, suomen- ja ruotsinkielisen, koululuokan välistä yhteistyötä, jossa oppijat oppivat toistensa äidinkieliä pareittain. Tutkimukseen osallistui kaksi henkilöä, joita tässä tutkimuksessa kutsutaan opettajankouluttajaksi ja opettajaopiskelijaksi. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahden puolistrukturoidun haastattelun avulla syksyllä 2021. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuskysymykseni olivat: 1. Miten tandempedagogiikkaa voitaisiin hyödyntää laajemmin opettajankoulutuksessa? 2. Mitä tandempedagogiikka voi antaa kieltenopettajankoulutukselle? Tutkimukseni tulokset osoittavat, että tandempedagogiikkaa on vaikeaa hyödyntää laajemmassa kontekstissa. Luokkatandem on kielenoppimisen mallina hyvin rajoittunut, eikä sitä voida käyttää esimerkiksi kaksikielisten oppijoiden kielenoppimisessa. Myös yliopistokontekstissa ilmenee haasteita, sillä ruotsinkielisiä opiskelijoita on huomattavasti vähemmän kuin suomenkielisiä opiskelijoita. Tutkimuksessa tuli esille myös monia seikkoja, jotka tulisi huomioida opettajankoulutuksessa, kuten opettajan uuden roolin omaksumisen haaste sekä luokkatandem-mallin kommunikatiivisuuden ja autenttisuuden edut. Näillä tiedoilla tulevat kieltenopettajat olisivat yhtä mallia rikkaampina toteuttamassa kielitietoista pedagogiikkaa.fi
dc.format.extent27
dc.language.isosv
dc.subject.othertandempedagogik
dc.subject.otherklasstandem
dc.titleTandempedagogik - att utveckla språklärarutbildningen : blivande språklärares och lärarutbildares uppfattningar
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205042538
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoautenttisuus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot