Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLämsä, Tiina
dc.contributor.authorSarka, Erika
dc.date.accessioned2022-04-25T07:07:55Z
dc.date.available2022-04-25T07:07:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80679
dc.description.abstractPäiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa -proseminaaritutkielmassa tarkastellaan pedagogisen johtajuuden ilmiötä yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten yksityisen päiväkodin johtajat määrittelevät pedagogista johtajuutta ja miten yksityisen päiväkodin johtajat käsittävät pedagogisen johtajuuden toteutumisen työssään. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka pitää sisällään fenomenografian piirteitä. Tutkimuksen aineistonkeruunmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto kerättiin tammi-helmikuun 2022 aikana haastattelemalla viittä yksityisen päiväkodin johtajaa. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Päätuloksissa ilmenee, että yksityisen päiväkotien johtajat määrittelivät pedagogisen johtajuuden merkitykselliseksi ja ohjaavaksi osaksi päiväkodin johtajan työtä. Pedagoginen johtajuus määriteltiin muodostuvan osatekijöistä ja siihen nähtiin vaikuttavan yksityisen päiväkodin johtajuuden erityispiirteet. Yksityisen päiväkodin johtajat toteuttivat pedagogista johtajuutta erilaisilla menetelmillä. Pedagogisessa johtajuudessa oli sekä tukevia että hidastavia tekijöitä. Kuntayhteistyö nähtiin olevan sidoksissa pedagogisen johtajuuden toteuttamiseen. Johtopäätöksinä esitän, että yksityisen päiväkodin johtajat kokivat pedagogisen johtajuuden merkityksellisenä ja ohjaavana osana päiväkodin johtajan työtä, jonka toteuttamisessa korostuu kehittämiskulttuuri, yhteistyö ja vuorovaikutus. Yksityisen varhaiskasvatuksen pedagogisen johtajuuden perusta on samankaltainen kuin kuntaorganisaationkin, mutta yksityisen varhaiskasvatus tuo pedagogiseen johtajuuteen erityispiirteitä. Kuntayhteistyö on sidoksissa yksityisen varhaiskasvatuksen pedagogiseen johtajuuteenfi
dc.format.extent72
dc.language.isofi
dc.subject.otherpedagoginen johtajuus
dc.subject.otheryksityinen varhaiskasvatus
dc.titlePäiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204252356
dc.type.ontasotSeminar reporten
dc.type.ontasotSeminaarityöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysopedagoginen johtaminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot