Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMero, Joel
dc.contributor.authorPeuhkuri, Alvar
dc.date.accessioned2022-03-23T07:35:16Z
dc.date.available2022-03-23T07:35:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80305
dc.description.abstractAccount-based markkinointi (kirjoittaja ehdottaa suomenkielistä termiä ”asiakasperusteinen markkinointi) on noussut viimeisten vuosien aikana kuumaksi ja paljon puhutuksi aiheeksi. Tietotekniikan sekä teknologian kehityksen myötä teknologioiden, kuten markkinoinnin automaation käyttö on tuonut paljon muutoksia markkinoinnin maailmaan. Markkinoinnin automaatio on omalta osaltaan ollut mukana mahdollistamassa personoidun ja kohdennetun markkinoinnin skaalautuvaa käyttöä. Personoitu ja kohdennettu markkinointi voidaan nähdä olevan keskeisessä roolissa account-based markkinoinnissa. Huolimatta account-based markkinoinnin nykyisestä suosiosta, on aiheesta tehty tieteellinen tutkimus lähes olematonta. Näin ollen kuilu käytännön harjoittajien ja akateemisen tutkimuksen välillä tunnistettiin. Tämä tutkielma pyrkii omalta osaltaan tätä kuilua täyttämään. Tutkielma pyrkii konseptualisoimaan account-based markkinoinnin sen komponenttien kautta, kuvaten mistä komponenteista aihe muodostuu. Tämän lisäksi, tutkielma pyrkii mallintamaan account-based markkinoinnin prosessin. Lisäksi tutkielma keskittyy jokaisen komponentin spesifiin rooliin. Tutkielman empiirinen osuus suoritettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltaviksi valikoitiin alan ammattilaisia ja asiantuntijoita. Haastatteludata analysoitiin huolellisesti, tulokset johdettiin yhdistämällä haastatteluista saatua dataa sekä aiheesta tehtyä kirjallisuuskatsausta olemassa olevasta teoriasta, liittyen account-based markkinoinnin eri osiin. Tämä tutkielma antoi oman kontribuution kohti account-based markkinoinnin kirjallisuutta. Tutkielma ehdottaa konseptuaalista mallia account-based markkinoinnista, kuvastaen komponentteja, josta aihe muodostuu tutkielman mukaan. Lisäksi tutkielma esittää ehdotuksen, kuinka account-based markkinointiprosessin voi mallintaa.fi
dc.description.abstractAccount-based marketing has risen as one of the upmost interesting topics in B2B market- ing. As information technology has developed, it has become possible to scale highly personalized and targeted marketing actions on important accounts. Personalized and targeted marketing and marketing automation can be seen as central component of account- based marketing. Despite its recent popularity, account-based marketing has attained very limited academic attention. To fill this gap, this study presents one of the first academic attempts to conceptualize account-based marketing and investigate its micro-foundations it is formed from. To reach its goal, the study relied on a qualitative research, where the research data was collected via semi-structured interview targeting account-based marketing industry experts. The study contributed to account-based marketing literature by presenting a concept model of its components. The components recognized by this study were B2B marketing, B2B sales, marketing automation, content marketing, sales & marketing alignment and sales lead- & key account management. The study also contributed by presenting a pro- cess model for account-based marketing.en
dc.format.extent76
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otheraccount-based marketing
dc.subject.otherABM
dc.subject.othermarketing automation
dc.subject.otherCRM
dc.titleAccount-based marketing concept and process
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203232004
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoasiakkuudenhallinta
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysoyritysmarkkinointi
dc.subject.ysoyritysstrategiat
dc.subject.ysodigitaalinen markkinointi
dc.subject.ysocustomer relationship management
dc.subject.ysomarketing
dc.subject.ysobusiness-to-business marketing
dc.subject.ysocorporate strategies
dc.subject.ysodigital marketing
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot