Peruskoulun oppilaiden psykososiaalisen tuen kokonaisuus ja sen haasteet
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Oppivelvollisuusikä on Suomessa korotettu 18 ikävuoteen ja laki on tullut voimaan vuonna 2021, joten on ajankohtaista tarkastella peruskoulun toimintaa ja sen sisältämän psykososiaalista tukea. Myös aikaisemmat työtehtäväni peruskoulussa ovat myös innoittaneet opinnäytetyön aiheen tarkasteluun. Tutkimustehtäväni on tarkastella peruskoulussa toteutettavaa psykososiaalista tukea, sen kokonaisuutta ja sen toimivuutta.
Tiedonhaun perusteella löysin 26 tutkimuksessani hyödynnettävää hakutulosta. Suljin pois tutkimuksestani fyysiseen hyvinvointiin keskittyvän kouluterveydenhoitajan palvelut. Jaoin lähdekirjallisuuden perusteella tutkimustulokset neljään eri luokkaan tutkimukseni teoriapohjaa mukaillen; peruskoulun psykososiaalisen tuen kokonaisuus, yhteisöllisen oppilashuollon ja monialaisen työn toimivuus, kodin ja koulun yhteistyö sekä koulukuraattorin ja -psykologin saatavuus. Peruskoulun psykososiaalisen tuen kokonaisuus muodostui oppilashuollosta ja kolmiportaisen tuen mallista, joissa osatekijöinä ovat monialaisesta yhteistyö, koulun ja kodin yhteistyö, oppilashuollon palvelut ja opettajien tarjoama tuki. Tutkimustulosten mukaan opettajien sosioemotionaalisia taitoja tuli kehittää. Kodin ja koulun yhteistyötä tuli tiivistää. Peruskoulun oppilashuollon palveluhenkilöstön resurssit olivat vähäiset silti, vaikka niitä on lisätty aikaisemmasta. Oppilashuollon palveluhenkilöstön työaikansa kului yksilökohtaiseen vastaanottotyöhön, yhteisöllisen oppilashuoltotyön jäädessä vähemmälle. Peruskoulun oppilashuoltoon liittyvien työnkuvien epäselvyys aiheutti alueellista ja paikallista eriarvoisuutta peruskoulun oppilaiden välille.
Tutkimukseni perusteella peruskoulun psykososiaalisen tuen muodostaa yhteisöllinen oppilashuolto ja yksilökohtainen oppilashuolto, mutta oppilaan psykososiaaliseen tukeen liittyviä toimia toteutetaan osittain myös kolmiportaisen tuen malliin sisältyen. Koronajan määrärahojen leikkaukset tulevat näkymään vielä tulevassa. Psykososiaalisen tuen kokonaisuus näyttäytyy vaikeasti hahmotettavana eri toimijoiden epäselvien roolitusten takia. Psykososiaalisen työn ja hyvinvoinnin asiantuntijat ovat riippuvaisia opettajien ammattitaidosta huomata haasteita oppilaiden psykososiaalisessa hyvinvoinnissa ja myös siksi psykososiaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi olisi tärkeää, että opettajat saisivat lisäkoulutusta sosioemotionaalisiin taitoihin. Lisäksi peruskoulun arkeen olisi tärkeää jalkauttaa lisää psykososiaalisen tuen ammattilaisia oppilashuollon palveluiden resurssien kasvattamisen lisäksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5099]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhainen puuttuminen koulun sosiaalityössä
Hokkanen, Pinja (2019)Kandidaatintutkielmassani tarkastelen varhaista puuttumista yksilökohtaisessa koulun sosiaalityössä ja mitä haasteita siinä voi olla. Tarkoituksena on saada selville, mitä eri työmenetelmiä ja -välineitä koulukuraattorit ... -
"Jos olisin koulukuraattori..." : yhdeksäsluokkalaisten näkemyksiä koulun sosiaalityöstä
Puotinen, Sanna (2008) -
Peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä
Kröger, Karoliina (2017)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä. Tutkimuksessa tutkitaan, onko oppilailla minkäänlaisia käsityksiä ja kokemuksia heidän vanhempiensa ja ... -
Luokassa kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi : opettajan näkökulma koulun monialaisesta yhteistyöstä
Parkkonen-Manninen, Elina (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa monialaisissa verkostoissa luokanopettaja tekee työtään kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen asioissa. Tutkimuksen avulla myös haluttiin tietää, mistä monialaisista ... -
Psykososiaalisen hyvinvoinnin heijastuminen oppilaiden kokemuksiin kevään 2020 etäopetuksesta
Pöysä, Sanni; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan alakouluikäisten oppilaiden kokemuksia etäopetuksesta koronapandemian alussa keväällä 2020. Tutkimuksen aineistona käytettiin 46 neljäsluokkalaisen oppilaan teemahaastatteluista tehtyjä ...