Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPalojärvi, Anu
dc.contributor.authorMård-Miettinen, Karita
dc.contributor.authorKoivula, Merja
dc.contributor.authorRutanen, Niina
dc.date.accessioned2021-09-23T05:27:05Z
dc.date.available2021-09-23T05:27:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationPalojärvi, A., Mård-Miettinen, K., Koivula, M., & Rutanen, N. (2021). Eksperttiopettajan kielikasvatuksen käyttöteoria monikielisten lasten varhaiskasvatuksessa. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>10</i>(3), 121-146. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/114173" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/114173</a>
dc.identifier.otherCONVID_101090267
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77883
dc.description.abstractTässä tapaustutkimuksessa tarkastelemme,millainen käyttöteoria kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavalla eksperttiopettajalla on eri kielten käytöstä monikielisten lasten kanssatoimiessa. Käyttöteorialla tarkoitetaan tässä pedagogista näkemystä, joka ohjaa opettajan toimintaa. Käyttöteoriaa eri kielten käytöstä lähestyttiin kahden tutkimuskysymyksen kautta, joissa tarkasteltiin kielikasvatuksen käyttöteorian keskeisiä osa-alueita ja niiden ilmenemistä eri kielissä. Aineistona oli yhden eksperttiopettajan kaksi haastattelua, jotka analysoitiin laadullisella temaattisella analyysillä. Tulokset osoittavat, että opettajan kielikasvatuksen käyttöteoriassa korostui yksi arvo (kielten yhtäläinen arvo) sekä useat tavoitteet ja periaatteet (esim. vastavuoroinen oppiminen, kieli-identiteetin tukeminen ja pedagoginen tahdikkuus), jotka olivat tiiviisti yhteydessä toisiinsa. Tulosten perusteella suomen ja ruotsin käytössä opettajan pyrkimyksenä oli kasvattaa monikielisten lasten kielellisiä resursseja. Lasten kotikielten käytöllä opettaja puolestaan tähtäsi ensisijaisesti lasten olemassa olevien kieliresurssien huomiointiin, hyödyntämiseen ja arvostukseen.fi
dc.description.abstractIn this case study we examine the practical theory of an expert teacher implementing bilingual pedagogy (Finnish-Swedish) in early childhood education with multilingual children. Practical theory refers to the pedagogical vision that guides a teacher’s actions and the focus of this study is the expert teacher’s practical theory regarding the use of different languages. The two research questionsaddress the key aspects of the teacher’s practical theory and how these aspects related to the different languages. The dataset from two interviews with the expert teacher were thematically analyzed. The findings show that the teacher's practical theory is constructed from a core value (equality of languages) and various aims and principles(e.g., mutual learning, supporting language-identities and pedagogical tact) that were closely intertwined. The findings suggest that in the expert teacher’s use of Finnish and Swedish the intent was to expand the children’s language resources whereas in the use of the children’s home language the purpose was to acknowledge and utilize their languages while creating language appreciation.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen varhaiskasvatus ry
dc.relation.ispartofseriesJournal of Early Childhood Education Research
dc.relation.urihttps://journal.fi/jecer/article/view/114173
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.subject.otherkaksikielinen opetus
dc.subject.otherkäyttöteoria
dc.titleEksperttiopettajan kielikasvatuksen käyttöteoria monikielisten lasten varhaiskasvatuksessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202109234955
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange121-146
dc.relation.issn2323-7414
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume10
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Anu Palojärvi, Karita Mård-Miettinen, Merja Koivula ja Niina Rutanen.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumberOKM/87/592/2018
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokielikasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysokaksikielisyys
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25284
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4918
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6720
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10956
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.relation.funderMinistry of Education and Cultureen
dc.relation.funderOpetus- ja kulttuuriministeriöfi
jyx.fundingprogramOthersen
jyx.fundingprogramMuutfi
jyx.fundinginformationKiitos Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi -hankkeelle (IKI) ja Opetus-ja kulttuuriministeriölle, joka rahoitti hanketta
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC 4.0