Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKosonen, Heidi
dc.date.accessioned2021-09-17T09:11:43Z
dc.date.available2021-09-17T09:11:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationKosonen, H. (2021). Rituaalikuolema ja perhetragedia : itsemurhan määrittely ja tabuluonteisuus kauhuelokuvassa Midsommar – loputon yö. <i>Lähikuva</i>, <i>34</i>(2-3), 23-41. <a href="https://doi.org/10.23994/lk.111159" target="_blank">https://doi.org/10.23994/lk.111159</a>
dc.identifier.otherCONVID_100949431
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77828
dc.description.abstractElokuvissa ja erityisesti angloamerikkalaisissa elokuvissa kuvataan itsemurhaa usein. Niiden representaatiot heijastelevat kulttuurisia käsityksiä itsemurhasta, mutta myös itsenäisesti vaikuttavat käsitysten syntymiseen. Tässä artikkelissa tarkastelen Ari Asterin folk-kauhugenreä edustavaa elokuvaa Midsommar – loputon yö (2019). Elokuvassa sisarensa tekemää murha-itsemurhaa sureva Dani matkustaa Yhdysvalloista Ruotsiin fiktiiviseen Hårga-kommuuniin poikaystävänsä ja tämän ystävien kanssa. Hårgalainen juhannusrituaali paljastaa eroja amerikkalaisen ja hårgalaisen kulttuurin välillä muun muassa kuolemasuhteeseen, tunteiden ilmaisuun ja perheeseen liittyen. Keskityn artikkelissa yhtäältä itsemurhaan tai omaehtoiseen kuolemaan tabuluonteisena kuolemana, johon liittyvää samanaikaisen näkymättömyyden ja hypernäkyvyyden dynamiikkaa elokuva mielenkiintoisella tavalla käsittelee. Midsommarin tarinankaaressa itsemurha näyttäytyy vaiettuna traumana ja oikeuttamattomana surun lähteenä, jonka käsittelyä Danin lähipiiri ei tue. Samalla elokuva heijastelee itsemurhan välineellistymistä ja pornoistumista angloamerikkalaisessa viihteessä. Toisaalta keskityn omaehtoisen kuoleman määrittelyn kysymyksiin tarkastelemalla elokuvan esittämää kulttuurista törmäyspistettä, jossa vastakkain asettuvat kahdenlaisten selitysmallien alle asettuvat itsemurhat. Näitä kuolemia voidaan määritellä egoistiseksi ja altruistiseksi viitaten durkheimilaiseen typologiaan, jossa itsemurha esiintyy aina suhteessa yhteiskuntaan. Toisaalta Midsommarin tarinamaailmassa itsemurhat redusoituvat ”diagnostisiksi” ja ”kultistisiksi” marginalisoiduiksi kuolemiksi ja siten heijastelevat normatiivisen biovallan selitysmallien valtaa itsemurhan määrittelyn kysymyksiin.fi
dc.description.abstractilms, especially Anglo-American ones, frequently depict suicide. Their representations reflect cultural understandings of suicide, but also independently influence how self-willed death is perceived. In this article I study how suicide is depicted in Ari Aster’s folk horror film Midsommar (2019). In the film, the protagonist Dani, who is mourning her sister’s murder-suicide, travels from the US to a Swedish commune, Hårga, with her boyfriend and his friends. The Hårgan midsummer ritual reveals differences in the two cultures’ relationships to death, emotional expression, and family. One the one hand, I focus on the way the film reflects suicide’s nature as a taboo, as something simultaneously hidden and hypervisible. In the diegesis, suicide appears as a silenced trauma, as a source of disenfranchised grief, and as a death the protagonist is not allowed to mourn. Simultaneously the film reflects suicide’s instrumentalization and pornification in Anglo-American entertainment. On the other hand, I focus on questions related to the definition of suicide or self-willed death. The film depicts conflicts between two cultures, where different explanation models of self-willed death are juxtaposed with one another. On display are two types of suicides that can be referred to as “egoistic” and “altruistic” by reference to Durkheim’s typology, which takes into account suicide’s relationship to society. Yet in Midsommar’s diegesis, these deaths appear as psychologized and culturally marginalized “diagnostic” and “cultist” suicides, and thus reflect the power of normative biopower over how self-willed death is understood and made sense of in the west.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherLähikuva-yhdistys
dc.relation.ispartofseriesLähikuva
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherAster, Ari
dc.subject.otherMidsommer
dc.subject.otherfolk-kauhu
dc.subject.otherbiovalta
dc.subject.othertaboo
dc.subject.otherdeath
dc.subject.othersuicide
dc.subject.otherfolk-horror
dc.subject.otherbiopower
dc.titleRituaalikuolema ja perhetragedia : itsemurhan määrittely ja tabuluonteisuus kauhuelokuvassa Midsommar – loputon yö
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202109174903
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineTaidehistoriafi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.contributor.oppiaineArt Historyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange23-41
dc.relation.issn2343-399X
dc.relation.numberinseries2-3
dc.relation.volume34
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja, 2021
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoitsemurha
dc.subject.ysotabut
dc.subject.ysokuolema
dc.subject.ysotraumat
dc.subject.ysokauhuelokuvat
dc.subject.ysomedikalisaatio
dc.subject.ysobiopolitiikka
dc.subject.ysorituaalit
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysoelokuvataide
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15369
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7136
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p626
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9794
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7966
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17400
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23208
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1251
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1407
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16327
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.relation.doi10.23994/lk.111159
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0