Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.authorKoittola, Olli
dc.date.accessioned2021-07-07T07:35:06Z
dc.date.available2021-07-07T07:35:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77018
dc.description.abstractOsakemarkkinat ovat hyvin paljon tutkimusta kerännyt aihe. Niiden tieteellinen tutkiminen on aloitettu heti perustaminen yhteydessä. Twitter taas on sosiaalisen median kanavana pystynyt säilyttämään ja kasvattamaan hyvin käyttäjäkuntaansa huolimatta siitä, että se on sosiaalisen median kanavana jo suhteellisen iäkäs. Twitter toimii monelle ihmiselle kanavana ilmaista itseään ja mielipiteitään lyhyiden kirjoitusten kautta, joita myös mikroblogeiksi kutsutaan. Siten Twitter toimii myös luontevana alustana monille sijoittamisesta kiinnostuneille etsiä, jakaa sekä tuottaa sisältöä. Historiaan peilaten tiedon saaminen pörssiin listatuista yrityksistä sekä muista sijoituskohteista ei ole kos-kaan aikaisemmin ollut yhtä tehokasta sosiaalisen median ansiosta. Sisällön jakamisen ja tuottamisen helppouteen liittyy kuitenkin aina varjopuoli. Sosiaalisessa mediassa oikeaksi todettu tieto ja mielipiteet voivat helposti mennä sekaisin sisältöä tuotettaessa ja jaettaessa – usein vastuu tiedon ymmärtämisestä jää lukijalle. Tässä tutkielmassa vastataan siihen, millaisia vaikutuksia Twitterillä on osakemarkkinoille, sekä voiko Twitteristä olla hyötyä sijoittajalle osakemarkkinoiden ennustamisessa. Tutkielma on tyypiltään kirjallisuuskatsaus, jossa käsitellään aiheeseen liittyviä keskeisiä käsitteitä, sekä rahoitusmarkkinoiden perusteorioita, jotka ohjaavat hintojen muodostumista osakemarkkinoilla. Lisäksi tutkielmassa perehdytään aiempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin, kiinnittäen myös huomiota niiden toteutustavan eroavaisuuteen sekä luo-tettavuuteen. Tutkielman näkökulmana on Twitteristä kerättävän tiedon hyödyntäminen osakemarkkinoille sijoittavan näkökulmasta. Tutkimuksessa kävi ilmi, kuinka osakemarkkinoiden ja Twitterin välillä on löydettävissä yhteys. Yhteys ilmenee muun muassa Twitterin yleisen tunnetilan, eli toisin sanoen sentimentin, sekä uuden informaation, kuten yritystä koskevien uutisten leviämisen muodossa. Tutkimuksessa myös havaittiin, kuinka Twitterin datan hyödyntämisestä on hyötyä melko lyhyellä aikavälillä osakemarkkinoiden liikkeiden ennustamisessa.fi
dc.description.abstractThe stock market is a topic that has garnered a great deal of research. Stock market scientific research has begun right from the establishment page. Despite its relatively old age, Twitter has maintained and grown it’s user base as a so-cial media platform. Twitter works as a channel for many people to express themselves and opinions through short writings, which are also called mi-croblogs. Thus, Twitter also serves as a natural platform for many who are interested in investing in search, as well as producing content. Reflecting history, gaining information about stock exchange listed companies as well as other investment targets that has never been as effective thanks to social median. There is also always a downside what comes to the ease of sharing and producing content. The right information and user opinions can easily mix up when the content is produced and shared on the social media - an understanding of information is often left for the reader. This thesis gives answer on what kind of effects Twitter have on the stock market, as well as whether Twitter can be useful for the investor in forecasting the stock market. The thesis is type of literature review that deals with the topic with the most important concepts, as well as the fundamentals of financial markets that guide the formation of prices in the stock market. At the same time, the thesis examines the previous studies, also paying attention to the differences and reliability of their implementation. The perspective of the thesis is the utilization of the information collected from Twitter from the perspective of an investor in the stock market. The study found that connection between the stock market and Twitter can be found. The connection is manifested through the Twitter's general emotional state, which is sentiment in the other words and new information, such as spreading the new news about company. The study also observes, how Twitter data can be useful in short-term basis for predicting stock market movements.en
dc.format.extent27
dc.language.isofi
dc.subject.otherosakemarkkinat
dc.subject.otherTwitter
dc.subject.othersosiaalinen media
dc.titleTwitterin vaikutus osakemarkkinoihin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202107074204
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoarvopaperimarkkinat
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysoosakkeet
dc.subject.ysomikroblogit
dc.subject.ysosijoitustoiminta


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot