Moniaistinen katsojakokemus dramaturgiapohjaisessa sirkuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin, miten moniaistisuus vaikuttaa nykysirkusesityksen katsojakokemukseen. Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, millaisia merkityksiä musiikki voi luoda sirkusesitykselle. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sirkuksen kehitysvaiheita, joista johdettiin uusi käsite dramaturgiapohjainen sirkus. Teoreettinen viitekehys rakentui kehollistuneesta kognitiosta, jonka pohjalta käsiteltiin havaintokokemusta, musiikin emootioita sekä esteettisen kokemuksen syntymistä.
Empiirisessä tutkimuksessa tutkittiin tarkkailijan havaitsemien emootioiden intensiteettiä ja laatua sekä eri tekijöiden vaikutusta esityksen sisällöllisen ymmärryksen muodostumiseen erityisesti dramaturgian ja kerronnallisuuden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin vertailemalla visuaalisuuteen, auditiivisuuteen ja audiovisuaalisuuteen pohjautuvaa katsojakokemusta keskenään. Tulokset viittasivat siihen, että moniaistisuus nostaa katsojakokemuksen intensiteettiä ja teoksen kokemista tarinallisena. Musiikilla voidaan korostaa sirkuksen yllätyksellisyyttä sekä hämmästyksen ja vaikuttumisen hetkiä.
Dramaturgiapohjainen sirkus on monitaiteinen ja sitä kautta multimodaaliseen aistikokemukseen perustuva esityksen muoto. Tämä tutkielma osoittaa, että katsojakokemusta voidaan manipuloida multimodaalisilla menetelmillä. Tulevaisuuden tutkimuksessa olisi syytä paneutua sirkuksen tutkimiseen live-esitysten pohjalta ja perehtyä katsojakokemuksen muodostumiseen sirkuksen eri lajeissa. Sirkusta koskevassa tutkimuksessa katsojakokemusta tulisi mitata myös fysiologisilla mittareilla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28158]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Raízes da música e movimento brasileiros : liikkeen ja tanssin merkitys brasilialaisessa kansanmusiikissa
Ylikoski, Tea (2019)Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka selvittää miten brasilialaiset musiikin- ja tanssinopettajat kokevat musiikin sekä liikkeen/tanssin ilmenemisen ja niiden välisen yhteyden brasilialaiseen kansanmusiikkiin. ... -
Move the way you feel : effects of musical features, perceived emotions, and personality on music-induced movement
Burger, Birgitta (University of Jyväskylä, 2013) -
Exploring relations between Big Five personality traits and musical emotions embodied in spontaneous dance
Mendoza Garay, Juan Ignacio; Burger, Birgitta; Luck, Geoff (SAGE Publications, 2022)We explored the hypothesis that musical emotions are embodied differentially by people according to their personality. Nine hundred and fifty two individuals completed the Big Five personality inventory. A subset of 60 ... -
"Kun käsistä tuli siivet" : ryhmämuotoisen tanssi-liiketerapiaintervention vaikuttavuus ja masennuskuntoutujien ruumiilliset muistot ryhmästä
Levaniemi, Aino; Maaskola, Niina (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ryhmämuotoisen tanssi-liiketerapian vaikuttavuutta masennuksen kuntoutuksessa sekä masennuskuntoutujien ruumiillisia muistoja terapiaryhmistä. Tavoitteena oli selvittää, tapahtuuko ... -
Tanssiva ruumis : tanssijoiden kehollisia kokemuksia nykytanssiteoksen harjoitusprosessin aikana
Heikkinen, Satu (2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.