Tabletop role-playing games as tools for English learning and their potential implementation into classrooms in Finland
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkielma perehtyy pöytäroolipelien mahdolliseen hyödyntämiseen englannin kielen oppimisessa. Aihetta on tutkittu tähän mennessä kohtalaisen vähän ja tutkimuskirjallisuudessa on selvä aukko. Tästä huolimatta pöytäroolipelien pelaajamäärät kasvavat joka vuosi räjähdysmäisesti. Tämä osoittaa, että ilmiö on tutkimisen arvoinen myös kielenoppimisen näkökulmasta.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa toteutettiin kolmen pelikerran mittainen pöytäroolipelikokeilu neljälle korkeakouluopiskelijalle, joilla ei ollut suoraa kokemusta pöytäroolipeleistä. Nämä osallistujat myös kokivat omat englannin kielen taitonsa korkeintaan kohtalaisiksi. Kaikki pelikerrat videokuvattiin, ja jokaista osallistujaa haastateltiin erikseen joka pelikerran jälkeen. Pääsääntöisenä aineistona tutkimuksessa toimi tallennetut haastattelut pelikertojen jälkeen. Aineistosta oli tarkoituksena selvittää osallistujien näkemyksiä pöytäroolipelien soveltuvuudesta englannin oppimiseen ja niiden sisällyttämisestä perinteiseen luokkahuoneopetukseen. Aineisto analysoitiin pääsääntöisesti laadullisen sisällönanalyysin metodeilla.
Tutkimuksen päätulokset osoittavat, että pöytäroolipelien pelaaminen englanniksi toimii hyvin englannin oppimisen keinona, johtuen etenkin kielenkäytön monipuolisuudesta ja pelaajien yhteistyöstä pelin aikana. Yllättävää oli kuitenkin, että osallistujat ilmaisivat pettymyksensä perinteiseen englannin luokkahuoneopetukseen Suomessa, johtuen etenkin vähäisestä improvisaation määrästä. Pöytäroolipelit voisivat paikata näitä puutteita, mutta etenkin nykyiset isot luokkahuonekoot ovat esteenä näiden pelien sujuvaan sisällyttämiseen.
Johtuen pöytäroolipelien rajusta kasvusta, tulisi aihetta tutkia vielä suuremmilla osallistujamäärillä, jotta aiheesta saataisiin kattavampaa tutkimustietoa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28200]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning
Aho, Tuuli (2022)Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ...