Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.advisorLeppänen, Sirpa
dc.contributor.authorKoskinen, Oona
dc.date.accessioned2021-05-24T10:59:51Z
dc.date.available2021-05-24T10:59:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75914
dc.description.abstractTämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajaharjoittelijoiden käsityksiä kurista ja työrauhasta. Tutkimus selvitti käsityksiä kurista ja työrauhasta harjoittelijoiden kouluaikaisten muistojen ja kokemusten pohjalta, sekä sitä, että onko heidän meneillään oleva opetusharjoittelu muuttanut heidän käsityksiään. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia sitä, kokevatko harjoittelijat koulutuksen olevan riittävää ja valmistavan heitä kohtaamaan työrauhaongelmia ja ohjaamaan luokkahuonetta. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, johon otettiin kolme, taustaltaan mahdollisimman erilaista, englannin aineenopettajaksi opiskelevaa opetusharjoittelijaa. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, jossa käsiteltiin kuria ja työrauhaa käsitteinä, haastateltavien muistoja työrauhasta, sekä opettajainkoulutusta työrauhan näkökulmasta. Tärkeimmät havainnot tutkimuksessa olivat, että haastateltavien käsitys hyvästä työrauhasta syntyy jo ennen harjoittelua, ja että opetusharjoittelu vahvisti aiempia käsityksiään, eikä niinkään muuttanut niitä. Lisäksi opettajaharjoittelijoiden tausta, aiempi koulutus ja työt vaikuttavat siihen, millaiseksi hyvä työrauha ajatellaan. Tuloksista voi päätellä, että opettajiksi hakeutuu ihmisiä, joilla on työrauhasta ja toisten ohjaamisesta keskimääräistä enemmän kokemusta ja hyvin perusteltuja näkemyksiä. Opettajaksi opiskelevilla on kiinnostusta ryhmän ohjaamiseen ja työrauhaan, ja siksi he ovat harjoittaneet itsereflektiota ja tehneet havaintoja asiasta. Opettajainkoulutuksella on lisäksi suuri rooli ammatillisessa kasvussa. Koulutuksesta oppii tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja se auttaa täydentämään opiskelijan omia keinoja ohjata luokkaa.fi
dc.format.extent30
dc.language.isoen
dc.title“Disciplining is used when you have already lost the control of the situation” : English subject teacher trainees’ views on discipline and a peaceful learning environment
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105243173
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysokuri
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysostudents
dc.subject.ysoteacher training
dc.subject.ysolanguage teachers
dc.subject.ysodiscipline
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysoteachers


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot