Show simple item record

dc.contributor.advisorRissanen, Mari-Jatta
dc.contributor.authorHyyrynen, Roosa
dc.contributor.authorKettunen, Kiia
dc.date.accessioned2021-05-17T10:45:25Z
dc.date.available2021-05-17T10:45:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75694
dc.description.abstractLastenelokuvia on tutkittu melko vähän sekä Suomessa että kansainvälisesti. Ne tutkimukset, joita on tehty ovat keskittyneet tarkastelemaan elokuvia tietyn teeman näkökulmasta ja ovat olleet usein melko huolikeskeisiä. Huolta on herättänyt muun muassa stereotyyppiset ulkonäköihanteet, mutta myös elokuvien positiivisia vaikutuksia lasten käyttäytymiseen on tutkimuksissa havaittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lastenelokuvia yleisellä tasolla, kiinnittäen huomiota niistä löytyviin teemoihin ja opetuksiin. Tutkimusta ohjasi ajatus median jokapäiväisestä roolista lasten arjessa, osana lapsuutta ja lastenkulttuuria. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Aineisto koostui yhdeksästä vuoden 2019 suosituimmasta lastenelokuvasta, sisältäen sekä kotimaisia että ulkomaisia elokuvia. Elokuvien ikärajoitukset olivat enintään 7 vuotta, ja ne katsottiin eri suoratoistopalveluista. Lastenelokuvia analysoitiin aineistolähtöisesti käyttäen menetelmänä teemoittelua. Elokuvista kirjattiin ylös kaikki löydetyt teemat, jonka jälkeen ne jaoteltiin tutkimuskysymyksittäin pääteemoihin ja alateemoihin. Tulosten perusteella aineiston elokuvista tunnistettiin seuraavat kolme pääteemaa: ystävyys, seikkailu ja tunteiden kirjo. Pääteemoista muodostuneita alateemoja olivat: pelko hylätyksi tulemisesta, uusien ystävyyssuhteiden luominen, pelastaminen, pelastuminen, hyvä-paha-asetelma sekä positiiviset –ja negatiiviset tunteet. Keskeisimmät opetukset nivoutuivat suurimmaksi osaksi pääteemojen kanssa yhteen. Elokuvien keskeisimmiksi opetuksiksi nimesimme näin ollen: ystävyyden merkitys, erilaisuuden hyväksyminen, elämän ennalta-arvaamattomuus sekä asioiden pysyvyys ja muuttuminen. Opetuksia tuotiin esiin myös viihteellisesti laulujen ja huumorin keinoin.fi
dc.format.extent50
dc.language.isofi
dc.subject.otherlapsuudentutkimus
dc.titleOpetukselliset teemat vuoden 2019 suosituimmissa lastenelokuvissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105172966
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoteemat (kerronta)
dc.subject.ysolastenelokuvat
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysolastenkulttuuri


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record