Koulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio
Mertala, P. (2021). Koulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio. Kasvatus ja Aika, 15(1), 43-61. https://doi.org/10.33350/ka.100161
Published in
Kasvatus ja AikaAuthors
Date
2021Copyright
© 2021 Kasvatus & Aika
Tässä kriittisessä esseessä luon yleiskatsauksen koulutuksen digitaalisen datafikaation erilaisiin muotoihin ja merkityksiin erityisesti kotimaisessa kontekstissa. Esseessä käyn läpi datafikaation suhdetta muihin koulutusta ohjaaviin trendeihin, erityisesti digitalisaatioon, oppimiskeskeisyyteen ja tulosvastuullisuuteen. Lisäksi tarkastelen datan ja datan diskursiivisen tuottamisen välistä epäsuhtaa, josta jatkan koulun dataintensiivisten käytäntöjen kautta tapahtuvan jatkuvan datankeruun luonnollistumisen tarkasteluun. Viimeisessä temaattisessa osiossa jäsennän elinikäisen oppimisen ideologian ja datafikaation välistä suhdetta. Esseen lopuksi esitän monilukutaidon pedagogiikkaan tukeutuen näkemykseni siitä, millä tavoin datafikaation ei-toivottuja lieveilmiöitä voidaan purkaa ja miten arkiset datakäytänteet voidaan uudelleenkehystää kriittisen datalukutaidon harjoitteluun.
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2299Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/66345613
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Datafixation of education
Mertala, Pekka (Transcript Verlag, 2024)This article problematizes the datafication of education through the concept of datafixation—a wordplay that combines datafication and fixation. The article showcases how the datafication of education presents compelling ... -
From IT to I-It : Digitalization, datafication, automation, and the teacher-student relationship
Mertala, Pekka (Journal of Childhood, Education and Society, 2024)This conceptual article theorises the tensioned interplay between digitalization, datafication and automation and subjectness in education by asking what intensifying datafication and automation means for teacher–student ... -
Jatkuva oppiminen korkeakouluissa : linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta
Heino, Tarja (2021)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita jatkuvan oppimisen osalta on Suomessa vuosina 2017–2021 linjattu korkeakoulukontekstissa ja mitä vaatimuksia tehdyt linjaukset asettavat korkeakoulujen jatkuvan oppimisen ... -
Koulutuksen nivelvaiheiden ohjaukselliset jatkumo
Kalalahti, Mira; Varjo, Janne (Westermarck-seura, 2023) -
Analysing students’rating of the SLP Digitally Competent Educators
Bastos, Glória; Cendon, Eva; Firat, Mehmet; Günes, Aysun; Hiltunen, Leena; Juutinen, Sanna; Kananen, Päivi; Uotinen, Virpi; Zarebski, Magda (European Association of Distance Teaching Universities, 2021)This article uses student feedback to examine the perspective of participants in the short learning programme (SLP) pilot Digitally Competent Educators (DCE). This SLP was targeted at the continuous professional development ...