dc.contributor.advisor | Innanen, Hely | |
dc.contributor.author | Jokela, Maija | |
dc.contributor.author | Kesäjärvi-Lehtinen, Anna | |
dc.date.accessioned | 2020-11-24T11:10:29Z | |
dc.date.available | 2020-11-24T11:10:29Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72780 | |
dc.description.abstract | Koronavirus sai aikaan Suomessa ennennäkemättömän poikkeustilan, jossa osa peruskoululaisista joutui jäämään kotiin ja aloittamaan itsenäisen etäopiskelun. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopetuksesta ja koulumotivaation säilymisestä kevään 2020 koronaepidemian aikana. Segreff (2020) toi artikkelissaan esille etäopetuksen käytäntöä ja huolen siitä miten käy niiden oppilaiden, joilla tehtävien aloittaminen ja lopettaminen sekä sitoutuminen on koulussa jo ennestään haastavaa. Helsingin Yliopisto ja Tampereen Yliopisto aloittivat kyselytutkimuksen keväällä 2020, jossa tutkittiin koronakevään vaikutuksia niin koulunkäyntiin, opetukseen kuin hyvinvointiin. Tutkimuksen alustavat tulokset kertoviat oppilaiden erilaisesta tavasta kokea etäopetus ja poikkeusajan haastavuudesta sekä kuormittavuudesta vanhempien näkökulmasta (Koulutuksen arviointikeskus, 2020.) Herkama & Repo (2020) toteuttivat kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin oppilaiden kokemuksia etäopetuksesta koronapandemian aikana keväällä 2020. Käytimme lähestymistapana yllä esitetyistä tutkimuksista poiketen haastattelua, jotta saisimme syvällisempää tietoa oppilaiden kokemuksista ja koulumotivaation säilymisestä kevään 2020 etäopetusjakson aikana. Halusimme omassa tutkimuksessamme tuoda oppilaiden äänen kuuluviin ja antaa heidän kertoa oma kokemuksensa etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä poikkeusoloissa.
Tutkimuksemme on tapaustutkimus ja sen aineisto kerättiin Etelä-Suomen alueella olevasta peruskoulusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Zoom-haastattelua, joka toteutettiin koulupäivän aikana haastateltavien ollessa kotona. Haastatteluun osallistui kahdeksan saman koulun oppilasta. Haastateltavista kuusi opiskeli peruskoulun kolmannella luokalla ja kaksi peruskoulun neljännellä luokalla. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullista teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa haastattelut pelkistettiin ja tiivistettiin yhtenäiseksi kokonaisuudeksi (Puusa, 2020; Alasuutari, 2011).
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kaikkien oppilaiden koulumotivaatio säilyi etäopetuksen aikana. Jokainen oppilas sai tehtyä koulutehtäviä eikä kukaan kokenut niiden olevan liian vaativia. Apua oli saatavilla jokaisen kotona, mutta sitä ei aina heti onnistuttu saamaan, koska vanhemmat olivat töissä ja opettajiin ei ollut välitöntä yhteyttä. Kaipuu takaisin kouluun oli suuri sillä kaikki oppilaat kertoivat halustaan palata lähiopetukseen. Eniten koulusta kaivattiin kavereita. Vain yksi haastateltavista mainitsi koronaviruksen ja siitä aiheutuvan pelon, jonka vuoksi kouluun palaaminen voisi olla pelottavaa. | fi |
dc.format.extent | 49 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | koulumotivaatio | |
dc.subject.other | lähiopetus | |
dc.title | “No ihan hauskaa, meinaa ei tarvii herätä niin aikasin aamulla!” : 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202011246743 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | sosiaaliset suhteet | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | opiskelumotivaatio | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | etäopiskelu | |
dc.subject.yso | itsenäinen työskentely | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.type.okm | G2 | |