“No ihan hauskaa, meinaa ei tarvii herätä niin aikasin aamulla!” : 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Koronavirus sai aikaan Suomessa ennennäkemättömän poikkeustilan, jossa osa peruskoululaisista joutui jäämään kotiin ja aloittamaan itsenäisen etäopiskelun. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 3.-4.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia etäopetuksesta ja koulumotivaation säilymisestä kevään 2020 koronaepidemian aikana. Segreff (2020) toi artikkelissaan esille etäopetuksen käytäntöä ja huolen siitä miten käy niiden oppilaiden, joilla tehtävien aloittaminen ja lopettaminen sekä sitoutuminen on koulussa jo ennestään haastavaa. Helsingin Yliopisto ja Tampereen Yliopisto aloittivat kyselytutkimuksen keväällä 2020, jossa tutkittiin koronakevään vaikutuksia niin koulunkäyntiin, opetukseen kuin hyvinvointiin. Tutkimuksen alustavat tulokset kertoviat oppilaiden erilaisesta tavasta kokea etäopetus ja poikkeusajan haastavuudesta sekä kuormittavuudesta vanhempien näkökulmasta (Koulutuksen arviointikeskus, 2020.) Herkama & Repo (2020) toteuttivat kyselytutkimuksen, jossa selvitettiin oppilaiden kokemuksia etäopetuksesta koronapandemian aikana keväällä 2020. Käytimme lähestymistapana yllä esitetyistä tutkimuksista poiketen haastattelua, jotta saisimme syvällisempää tietoa oppilaiden kokemuksista ja koulumotivaation säilymisestä kevään 2020 etäopetusjakson aikana. Halusimme omassa tutkimuksessamme tuoda oppilaiden äänen kuuluviin ja antaa heidän kertoa oma kokemuksensa etäopiskelusta ja koulumotivaation säilymisestä poikkeusoloissa.
Tutkimuksemme on tapaustutkimus ja sen aineisto kerättiin Etelä-Suomen alueella olevasta peruskoulusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Zoom-haastattelua, joka toteutettiin koulupäivän aikana haastateltavien ollessa kotona. Haastatteluun osallistui kahdeksan saman koulun oppilasta. Haastateltavista kuusi opiskeli peruskoulun kolmannella luokalla ja kaksi peruskoulun neljännellä luokalla. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullista teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa haastattelut pelkistettiin ja tiivistettiin yhtenäiseksi kokonaisuudeksi (Puusa, 2020; Alasuutari, 2011).
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kaikkien oppilaiden koulumotivaatio säilyi etäopetuksen aikana. Jokainen oppilas sai tehtyä koulutehtäviä eikä kukaan kokenut niiden olevan liian vaativia. Apua oli saatavilla jokaisen kotona, mutta sitä ei aina heti onnistuttu saamaan, koska vanhemmat olivat töissä ja opettajiin ei ollut välitöntä yhteyttä. Kaipuu takaisin kouluun oli suuri sillä kaikki oppilaat kertoivat halustaan palata lähiopetukseen. Eniten koulusta kaivattiin kavereita. Vain yksi haastateltavista mainitsi koronaviruksen ja siitä aiheutuvan pelon, jonka vuoksi kouluun palaaminen voisi olla pelottavaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29341]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppilaiden tavoitteet ja koulumotivaatio : 6 -luokkalaisten tavoitteiden yhteys koulumotivaatioon
Savolainen, Liisi (2014)Savolainen, L. OPPILAIDEN TAVOITTEET JA KOULUMOTIVAATIO. 6 -luokkalaisten tavoitteiden yhteys koulumotivaatioon. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 63 sivua Tutkimuksen ... -
Kaveripiirin merkitys ammattikoululaisten koulumotivaatiossa
Solares, Emilia; Määttä, Sami; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kaveripiirin merkitystä ammattikoululaisten koulumotivaatiossa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, muistuttavatko nuoret kavereitaan motivaation suhteen, solmivatko he uusia ... -
Koulukiusaaminen ilmiönä : yläkoulun oppilaiden kokemuksia kiusaamisesta
Hamarus, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2006)Hamaruksen mukaan kiusaaminen perustuu usein kiusaajan tavoittelemalle valta-asemalle yhteisössä ja alkaa jonkun oppilaan erilaisuuden nimeämisestä. Tästä piirteestä luodaan nimityksiä ja kiusatulle rakennetaan maine, joka ... -
"Osalle sopii hyvin, osalle huonommin ja osalle ei ollenkaan" : erityisopettajien näkemyksiä tuen piirissä olevien oppilaiden etäopiskelusta koronavirusepidemian aikana
Arponen, Aurora (2021)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin laaja-alaisten erityisopettajien ja erityisluokanopettajien näkemyksiä tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden koulunkäynnistä koronavirusepidemian ... -
Business Cooperation - Improving The Working Life Relevance of Higher Education
Myllymäki, Mikko; Määttälä, Jukka; Hakala, Ismo (IEEE; Czech Technical University in Prague, 2021)Education programmes should provide students with the skills for working life. This is important not only for students, but also for companies. Skills refers, in addition to competence in a specific area, to general ...