Uutissovelluksen pelillistäminen
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkielmassa selvitetään, miten pelillistäminen vaikuttaa nuorten (18–29- vuotiaat) käsityksiin uutissovelluksesta ja uutisten uskottavuudesta. Tutkimuksessa haastateltiin 15 henkilöä, jotka kokeilivat pelillistetyn uutissovelluksen prototyyppiä. Uutisten lisäksi prototyypissä oli pelillistettyinä elementteinä tehtäviä, pisteitä ja tilastoja.
Tutkimusaineistoa analysoitiin laadullisen tutkimuksen keinoin fenomenografisella otteella. Tutkimustulokset pyrkivät vastaamaan kolmeen kysymykseen: (1) Millaisia kokemuksia uutissovelluksen pelillistäminen herättää nuorissa käyttäjissä (18–29-vuotiaat)? (2) Voiko pelillistäminen lisätä nuorten käyttäjien mielenkiintoa uutisia kohtaan? (3) Vaikuttaako pelillistäminen nuorten kokemukseen uutisten uskottavuudesta? Tutkimusaineistossa painottui myönteisesti pelillistämiseen suhtautuvat, mikä otettiin huomioon tuloksia analysoidessa.
Tutkimuksen perusteella pelillistetyillä elementeillä on mahdollisuus lisätä nuorten mielenkiintoa uutisia kohtaan, mikä vahvistaa aiempien tutkimusten hypoteeseja. Etenkin omaa uutiskulutusta koskevat tilastot kiinnostavat nuoria käyttäjiä ja olisivat mediataloille helppo keino kokeilla pelillistämistä. Pelillistetyt elementit eivät myöskään muuttaneet nuorten käsitystä uutisten uskottavuudesta, minkä journalistit ovat aiemmin nostaneet uhkakuvaksi. Tämän tutkimuksen tulokset ovat hyödyksi etenkin media-alan tekijöille, joita kiinnostaa nuorten käyttäjien parempi sitouttaminen.
...
This Master’s thesis examines how gamification affects younger users’ (18–29) assumptions of a news application and of news credibility. This research consists of 15 interviews with people who have used a prototype news application built for this research. The prototype has a news feed but also tasks, points and statistics as gamified elements.
This thesis is a qualitative research and uses phenomenography as an analysing method. The goal of this thesis was to answer to three research questions: (1) What kind of experiences younger users have about the gamification of a news application? (2) Can gamification increase younger users’ interest in news? (3) Does gamification have an effect on the credibility of news? This research material consists of users who are mostly positive about gamification, which has been taken into account when evaluating the results.
Based on the research material, one could say that gamification has a chance to increase younger users’ interest in news, which was already proposed in earlier research regarding this topic. Younger users are especially interested in having news statistics in their news application, which would be easy to implement in existing applications. The gamified elements of the prototype did not have an effect on the credibility of the news, which has been seen as a possible threat arising from gamification in previous research. This thesis is especially useful to media workers, who want to better engage younger audiences.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28254]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Palvelu on tärkein uutiskanava minulle" : Yleisradion Uutisvahdin käyttäjäkokemukset 2015
Seppäkoski, Seidi (2020)Tämä tutkielma on tapaustutkimus, jonka kohteena on Yleisradion kehittämä mobiiliuutissovellus Uutisvahti. Aineistona toimi Yleisradion vuonna 2015 teettämä kysely Uutisvahdin käyttäjille. Kyseessä on sekundaariaineisto. ... -
Playful approaches to news engagement
Ferrer-Conill, Raul; Foxman, Maxwell; Jones, Janet; Sihvonen, Tanja; Siitonen, Marko (Sage Publications, 2020)From crossword puzzles and quizzes to more complex gamification strategies and serious newsgames, legacy media has long explored ways to deploy playful approaches to deliver their content and engage with the audience. We ... -
Uutispelit ja niiden uskottavuus
Launonen, Sanna-Kaisa (2014) -
Maailman tapahtumat nuorten korvin : tutkielma uutispodcastien kiinnostavuudesta
Nousiainen, Idalotta (2022)Tässä tutkielmassa selvitetään, mitkä asiat nuoret kuuntelijat kokevat uutispodcasteissa kiinnostavaksi: minkälaiset uutisten käsittelytavat koetaan mielenkiintoisimmaksi ja mitkä muut asiat vaikuttavat uutis-podcastin ... -
Confusing Content, Platforms, and Data: Young Adults and Trust in News Media
Ehrlén, Veera; Talvitie-Lamberg, Karoliina; Salonen, Margareta; Koivula, Minna; Villi, Mikko; Uskali, Turo (Cogitatio Press, 2023)News media trust, and the lack thereof, has been a prominent topic of discussion among journalism scholars in recent years. In this article, we study young adults’ trust in news media from the perspectives of platformisation ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.