Meaningful Work Protects Teachers’ Self-Rated Health under Stressors
Minkkinen, J., Auvinen, E., & Mauno, S. (2020). Meaningful Work Protects Teachers’ Self-Rated Health under Stressors. Journal of Positive School Psychology, 4(2), 140-152. https://doi.org/10.47602/jpsp.v4i2.209
Julkaistu sarjassa
Journal of Positive School PsychologyPäivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Authors, 2020
A sense of meaningfulness is one of the most sought?after work characteristics which has been associated with employees’ well-being. This study explored whether meaningful work enhances self-rated health in challenging work context, under the stressors of distractions, unnecessary tasks, and unreasonable tasks. Data was collected from Finnish teachers (N = 1,658) and structural equation modelling was employed with the latent interaction terms. Results showed that meaningful work was associated with better self-rated health and the stressors were associated with poorer self-rated health. Protective potential of meaningful work against stressors was also discovered, as meaningful work mitigated the harm of stressors on self-rated health. These findings indicate that meaningful work acts as an important resource for employees’ self-rated health and helps them to better cope with stressful work conditions, enhancing well-being. The protective quality of meaningful work means that even challenging work context may have less harm for employees’ well-being, if they have a strong sense of meaning in work. The practical implications of the findings for teachers and organizations are discussed.
...
Julkaisija
Journal of Positive School PsychologyISSN Hae Julkaisufoorumista
2717-7564Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/42418098
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
This research was funded by Academy of Finland (grant number 308334).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teachers' physiological and self‐reported stress, teaching practices and students' learning outcomes in Grade 1
Jõgi, Anna‐Liisa; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja‐Kristiina (Wiley, 2023)Background Teachers' self-reported stress is related to the quality of teacher–student interactions and students' learning outcomes. However, it is unclear if teachers' physiological stress is related to child-centred ... -
Predictors of mortality in old age : contribution of self-rated health, physical functions, life satisfaction and social support on survival among older people
Lyyra, Tiina-Mari (University of Jyväskylä, 2006)Length of life is perhaps the best single indicator of the health of a population. The purpose of the present series of studies was to explore the potential predictors of mortality in older people with special emphasis on ... -
”Sä et pysty tekee sitä työtä niin hyvin kuin sä haluaisit tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvoinnistaan
Laitinen, Meeri; Niemi, Pauliina (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvointiaan edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatuksen muuttuva tilanne ... -
Yliopistotyön kirot ja tähtihetket : kuinka kehittää hyvinvointia akateemisessa työssä?
Pirttilä, Ilkka; Eriksson-Piela, Susan (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.