Show simple item record

dc.contributor.advisorLipponen, Sari
dc.contributor.authorRiihelä, Sofia
dc.contributor.authorKovalainen, Karoliina
dc.date.accessioned2020-09-23T06:45:29Z
dc.date.available2020-09-23T06:45:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71849
dc.description.abstractCOVID-19-pandemia levisi keväällä 2020 maailmanlaajuisesti aiheuttaen yhteiskunnallisen kriisin, minkä seurauksena Suomeen julistettiin poikkeusolot. Lasten näkökulma on syytä huomioida poikkeavassa tilanteessa, sillä nykytiedon valossa lapset reagoivat hyvinkin vakavasti yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin (ks. Koller, Nicholas, Gearing & Kalfa 2010; Oghenebrume 2020). Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuivat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa perheissä. Tutkimme ilmiötä erityisesti lasten tiedonsaannin ja huomioiduksi tulemisen näkökulmista. Tutkimus toteutettiin mixed methods -menetelmällä eli laadullisia ja määrällisiä menetelmiä yhdistämällä. Menetelmien yhdistäminen mahdollisti uudenlaisen lähestymistavan ilmiön käsittelemiselle, mistä ei ollut aikaisempaa tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin sosiaalisen median alustoille lähetetyllä strukturoidulla kyselylomakkeella ja vastaajina toimivat 4-6-vuotiaiden lasten vanhemmat. Avoimet vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin ja dikotomiset kysymykset IBM Statistics 24- ohjelmistolla sekä TEAMS Forms:lla. Tutkimustulokset osoittivat, että kaikki kyselyyn vastanneet vanhemmat olivat kertoneet koronaviruksesta (COVID-19) lapsilleen. Koronaviruksesta keskusteltiin ikätasoisesti ja lasten tunteet huomioon ottaen, mutta osalla lapsista koronavirusta koskevat uutiset aiheuttivat pelkoa ja huolta. Toisaalta media nähtiin kuitenkin myös vapaa-ajan viettovälineenä: perheet pystyivät pitämään yhteyttä läheisiinsä ja osallistumaan erilaisiin etätapahtumiin. Tutkimuksemme perusteella voidaan päätellä, että 4-6-vuotiaat lapset kykenevät ymmärtämään yhteiskunnallisen poikkeustilanteen ja koronaviruksesta tiedottaminen on tärkeää pelkojen sekä traumaperäisen stressihäiriön ehkäisemiseksi. Tutkimus nostaa esiin keinoja, joita perheet voivat hyödyntää vastaavanlaisessa kriisitilanteessa myös tulevaisuudessa.fi
dc.description.abstractThe purpose of this research was to discover how children’s rights emerged within children aged 4 to 6 in the case of COVID-19. The research was focused on the appro- priate of informing children about the virus while taking account the crisis conditions. Therefore, in light of current knowledge it can be confirmed that children react gravely to society's changes. The research methodological framework was based on mixed methods by mixing qualitative and quantitative approaches. Mixed methods provides the nontraditional manner of approach for studying the phenomenon of children’s rights which has never been studied before. Research data was collected by a structured questionnaire that was posted on various social media platforms. The questionnaire was answered by parents of 4 to 6 years old children. Open-ended answers were analysed by content analysis and dichotomic answers on IBM Statistics 24 (SPSS) and TEAMS Forms. Research findings prove that all the participants have told their children about COVID-19. The coronavirus has been discussed age-appropriately and considerately way but for some children, coronavirus caused fear and anxiety because of news. On the other hand, media has been seen as a way for interaction between families and friends during the state of emergy and some families participated online events. Due to our research children from 4 to 6 can understand the circumstances of society. Informing children is important for preventing protracted fright and posttraumatic stress disorder. The research revealed a course of action for families within a crisis in the future.en
dc.format.extent58
dc.language.isofi
dc.subject.otherlasten tiedottaminen
dc.subject.othermixed methods
dc.subject.otherinforming children
dc.titleMiten 4-6-vuotiaiden lasten oikeudet toteutuvat COVID-19 aiheuttamissa poikkeusoloissa? : lapsen ikätasoinen tiedottaminen ja huomioon ottaminen yhteiskunnallisessa kriisitilanteessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009235933
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysolasten oikeudet
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopandemiat
dc.subject.ysokoronavirukset
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysopoikkeusolot


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record