Show simple item record

dc.contributor.advisorAaltio, Iiris
dc.contributor.authorJalasaho, Laura
dc.date.accessioned2020-08-11T05:36:03Z
dc.date.available2020-08-11T05:36:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71377
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin työnantajakuvan instrumentaalisten ja symbolisten tekijöiden yhteyttä koettuun työnantajan houkuttelevuuteen ja organisaatioon identifioitumiseen nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Lisäksi oltiin kiinnostuneita taustatekijöiden mahdollisesta vaikutuksesta tutkittaville muuttujille. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin keväällä 2019 valtakunnallisesti toimivan henkilöstöpalveluyrityksen vuokrahenkilöstöltä, joka työskentelee pääasiassa rakennusalan työtehtävissä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin aiemman työnantajakuvaa, työnantajan houkuttelevuutta ja organisaatioidentiteettiä käsittelevän tutkimuksen pohjalta pyrkien yhdistämään näiden tutkimussuuntausten keskeisimpiä teorioita. Työnantajakuvan ja työnantajan houkuttelevuuden tutkimiseen hyödynnettiin pääosin Lievens ja Highhousen (2003) instrumentaalisiin ja symbolisiin tekijöihin pohjautuvaa teoriaa. Työntekijöiden identifioitumista tarkasteltiin Mael ja Ashforthin (1995) OID- teorian avulla. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempaa tutkimuskirjallisuutta työnantajakuvan merkityksestä työnantajan houkuttelevuudelle ja kyvylle säilyttää työntekijöitä yrityksessä. Työnantajakuvan symbolisten seikkojen, etenkin koetun työnantajan arvostuksen merkitys korostui tutkimuksessa huomattavasti. Taustamuuttujista iän ja kansalaisuuden havaittiin olevan tilastollisesti merkitsevimpiä tekijöitä suhteessa tutkittuihin muuttujiin. Selityksiksi voitaneen löytää muun muassa eri sukupolvien ja eri kansalaisuuksien asettamat erilaiset odotukset työnantajaa ja työelämää kohtaan, jolloin ne heijastelevat vastauksissa koskien työnantajan ominaisuuksia.fi
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertyönantajakuva
dc.subject.othertyönantajan houkuttelevuus
dc.subject.otherorganisaatioidentiteetti
dc.subject.otheridentifioituminen organisaatioon
dc.subject.otherhenkilöstövuokraus
dc.titleTyönantajakuvan merkitys työntekijöiden kokemalle houkuttelevuudelle ja organisaatioon identifioitumiselle : case X Henkilöstöpalvelut Oy
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202008115519
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysotyönantajat
dc.subject.ysoorganisaatiot
dc.subject.ysovuokratyö
dc.subject.ysoimago
dc.subject.ysosamaistuminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record