Tilintarkastuksen odotuskuilu asiakkaan näkökulmasta ja sen vaikutukset tilintarkastajan työhön
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia odotuksia tilintarkastusasiakkailla on tilintarkastusta kohtaan. Tarkoituksena on myös selvittää, miten tilintarkastajat kokevat odotuskuilun omassa työssään ja onko odotuskuilua tarpeen tai mahdollista kaventaa. Tutkielman teoriaosassa tarkastellaan tilintarkastusta ja tilintarkastuksen odotuskuilua käsitteinä. Teoriaosassa perehdytään myös aikaisempiin tutkimuksiin, joihin palataan tutkielman loppuosan tuloksissa ja johtopäätelmissä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea Big Four -tilintarkastusyhteisössä toimivaa KHT-tilintarkastajaa, joilla on kokemusta pk-yritysten tilintarkastuksesta sekä kolmea pk-yrityksen talous- tai toimitusjohtajaa, joilla on kokemusta yhteistyöstä tilintarkastajien kanssa. Analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että tilintarkastajat kokivat heidän työhönsä kohdistuvan liiallisia odotuksia. He myös kokivat, että odotuskuilu vaikuttaa jossain määrin heidän työhönsä ja työskentelytapoihinsa. Sekä tilintarkastajat että tilintarkastusasiakkaat kokivat tärkeäksi sen, että odotuskuiluun tulisi kiinnittää huomiota ja sitä tulisi pyrkiä aktiivisesti kaventamaan, vaikkakaan sitä ei koettu täysin mahdolliseksi poistaa kokonaan.
Odotuskuilun kaventamisen yhtenä keinona nähtiin muun muassa olevan kommunikaation ja viestinnän kehittäminen yhä avoimemmaksi, suoremmaksi ja selkeämmäksi. Myös tilintarkastajien henkilökohtaiset asiakasmäärät koettiin tärkeäksi pitää riittävän matalina, jotta aikaa jäisi myös asiakkaiden henkilökohtaiseen tapaamiseen ja kasvotusten käytäviin palaute- tai kehityskeskusteluihin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28254]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tilintarkastusraportoinnin muutokset tilintarkastajan näkökulmasta
Lampinen, Samu (2017)Tilintarkastuslainsäädännössämme tapahtui merkittävä muutos vuonna 2016. Merkittävimmät muutokset koskivat tilintarkastajien hyväksymistä, valvontaa, tilintarkastusraportointi, tilintarkastajien tarjoamien palvelujen ... -
Asunto-osakeyhtiön tilintarkastus : tilintarkastajan näkökulma
Jääskeläinen, Hanna (2016)Suomalainen asunto-osakeyhtiöjärjestelmä on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen ja vain muutamissa maissa on käytössä samankaltaisia järjestelmiä. Asuntoosakeyhtiöjärjestelmän juuret yltävät aina 1800-luvulle asti, mutta ... -
KHT-tutkintokoekysymykset tilintarkastajan ammattitaidon kuvaajana vuosina 2015-2017
Karttunen, Ollimatti (2019)Auktorisoidulla tilintarkastajalla on merkittävä rooli suomalaisessa yhteiskunnassa. Tästä huolimatta tilintarkastajien auktorisointia, osaamisvaatimuksia ja etenkin tutkintokokeita on käsitelty harvoin laskentatoimen ... -
Näkemyksiä tilintarkastuksen laatuun liittyvistä odotuksista tilintarkastajien ja kuntien välillä
Hannukainen, Ville (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena on muodostaa kokonaiskäsitys tekijöistä, joiden perusteella kuntien tilintarkastusta suorittavat tilintarkastajat ja tarkastuksen kohteena olevat kunnat odottavat hyvän laadun muodostuvan. ...