dc.contributor.advisor | Lakanen, Antti-Jussi | |
dc.contributor.author | Metsäranta, Teemu | |
dc.date.accessioned | 2020-06-02T06:25:06Z | |
dc.date.available | 2020-06-02T06:25:06Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69376 | |
dc.description.abstract | Virtuaalilaitteet ja virtuaalitodellisuus ovat tänä päivänä kuluttajien ja muiden
erilaisten toimialojen saatavilla, sekä aiheesta tehtyä tutkimusta löytyy tällä hetkellä runsaasti. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa interaktion erilaisissa virtuaalisissa ympäristöissä, mikä
herätteleekin herätteleekin pohtimaan sitä, minkälaista kuntoutukseen liittyvää tutkimusta on
tehty. Voidaanko kuntoutus näissä ympäristöissä suunnitella niin, että erilaiset kuntoutukset
voidaan kokea miellyttävimpinä, selkeämpinä, sekä pystytäänkö niiden seurantaa parantamaan virtuaaliteknologioiden avulla?
Tässä pro gradu- tutkielmassa toteutettiin systemaattinen kirjallisuuskartoitus, jonka tarkoituksena oli kartoittaa satunnaisia vertailukokeita, joissa tutkitaan virtuaaliteknologian käyttöä kuntouttavassa hoidossa.
Pyrittiin selvittämään kirjallisuuskartoituksen ydinaineiston perusteella mitä tutkimuksissa
on saatu tulokseksi, miten virtuaaliteknologiaa on tutkimuksissa hyödynnetty, sekä tarkastelemaan sitä, minkälainen vaikutus virtuaaliteknologialla on ollut tämäntyyppisissä vertailukokeissa. Kartoituksessa pyrittiin myös pohtimaan kerättyä aineistoja sekä niiden tuloksia,
ja myös kartoittamaan kokonaiskuvaa virtuaalitodellisuuteen ja virtuaalitodellisuuslaitteisiin
liittyvästä tutkimuksesta.
Virtuaalitodellisuuden määritelmä käsitellään kuntoutustutkimuksissa hyvin laajana, mutta
iso osa hyödynnetyistä teknologioista vaikutti kuntoutukseen positiivisesti. Yleensä parantaen kuntoutuksen motivaatiota tai joissain tapauksissa jopa parempina kuntoutustuloksina.
Monessa tutkimuksessa kuitenkin otoskoot olivat pieniä, ja osassa muutoksia perinteisiin
menetelmiin ei havaittu. | fi |
dc.description.abstract | Virtual Devices and Virtual Reality are these days available for consumers and other industries, and there are currently plenty of research on the subject. Virtual reality enables
interaction in different virtual environments, which makes you think about what kind of rehabilitation research has been done on the subject. Can rehabilitation in these environments
be designed so that the physical rehabilitation is more enjoyable and clearer. Also can the
monitoring be improved for those using virtual technologies?
In this thesis a systematic mapping study was implemented, which aimed to map studies
that use randomized controlled studies to research virtual reality for rehabilitation and well-
being.
The purpose was to find out what the results of the studies were, how virtual technology is
researched, and to look into the impact of virtual technology in these studies. The obtained
data and result was studied and according to that, the overall picture mapped on the effects
of virtual reality and virtual reality devices.
The definition of virtual reality is treated very broadly in rehabilitation studies, but a large proportion of the technologies utilized had a positive effect on rehabilitation. Usually
improving rehabilitation motivation or in some cases resulting even in better rehabilitation
outcomes. However, in many studies, sample sizes were small, and in some, no changes to
traditional methods were observed. | en |
dc.format.extent | 69 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Virtuaalitodellisuuden käyttö fyysisessä kuntoutuksessa : systemaattinen kirjallisuuskartoitus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006023634 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | virtuaalitodellisuus | |
dc.subject.yso | kuntoutus | |
dc.subject.yso | vaikutukset | |
dc.subject.yso | tutkimus | |
dc.subject.yso | lisätty todellisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |