dc.contributor.advisor | Savolainen, Hannu | |
dc.contributor.author | Koivisto, Veera | |
dc.date.accessioned | 2019-10-15T05:08:41Z | |
dc.date.available | 2019-10-15T05:08:41Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65880 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden viidennellä luokalla mitattujen käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksiin kuuluvien kouluvahvuuksien sekä koulumenestyksen yhteyksiä oppilaiden kuudennen luokan akateemiseen minäkäsitykseen. Vahvuuksia tarkasteltiin suojatekijänä eli selvitettiin, suojaavatko oppilaan vahvuudet oppilaan akateemista minäkäsitystä heikon koulumenestyksen negatiiviselta vaikutukselta. Tutkimusaineisto oli ISKE-tutkimushankkeesta, ja se kerättiin vuosina 2010–2012. Muuttujina tutkimuksessa olivat oppilaiden viidennellä luokalla mitatut kouluvahvuudet sekä itsearvioina (n=588) että vanhempien arvioina (n=328), viidennen luokan koulumenestys (n=529) sekä akateeminen minäkäsitys viidennellä (n=588) ja kuudennella (n=631) luokalla. Aineisto analysoitiin varianssi- ja kovarianssianalyysilla. Tulosten mukaan viidennen luokan kouluvahvuuksien yhteys kuudennen luokan akateemiseen minäkäsitykseen on todennäköisesti epäsuora viidennen luokan akateemisen minäkäsityksen kautta. Kouluvahvuudet eivät toimineet suojatekijänä oppilaan akateemiselle minäkäsitykselle. Tarvitaan enemmän tutkimustietoa käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien merkityksestä oppilaan minäkäsityksen kehittymisessä. Kuitenkin voidaan nähdä viitteitä siitä, että käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksia voidaan hyödyntää positiivisemman akateemisen minäkäsityksen tukemisessa. | fi |
dc.format.extent | 38 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | käyttäytymisen ja tunteiden vahvuudet | |
dc.subject.other | akateeminen minäkäsitys | |
dc.subject.other | koulumenestys | |
dc.title | Oppilaan käyttäytymisen ja tunteiden vahvuudet akateemisen minäkäsityksen suojatekijänä heikon koulumenestyksen negatiiviselta vaikutukselta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201910154457 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.subject.yso | minäkuva | |
dc.subject.yso | käyttäytyminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |