Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHöylä , Helena
dc.contributor.advisorHáhn, Judit
dc.contributor.authorVirtanen, Anssi
dc.date.accessioned2019-10-02T06:11:45Z
dc.date.available2019-10-02T06:11:45Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/65712
dc.description.abstractMedia, varsinkin digitaalisessa muodossaan on ollut jatkuvasti entistä suuremmassa roolissa ihmisten elämässä viimeisten vuosikymmenten aikana. Monimuotoisen median käyttö ja kulutus on jatkuvasti nousussa ja sitä dominoi, koko maailmassa ja myös Suomessa, englanninkielinen media. Englanninkielisen median saatavuuden ja määrän takia se on myös osana suomenkielisten nuorten jokapäiväistä elämää, minkä seurauksena englantia koulussa opiskelevilla koululaisilla on mahdollisuus oppia englantia mediankäytön avulla koulun ulkopuolellakin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten omia mielipiteitä ja näkemyksiä heidän englanninkielisen median kulutuksestaan ja mahdollisesta englannin oppimisesta median kautta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi 61 suomalaista yhdeksäsluokkalaista. Kyselyssä kysyttiin yhdeksäsluokkalaisten mediankäytöstä: mitä mediaa he käyttivät ja kuinka paljon, mikä oli suosikkimedia ja miksi. Tämän lisäksi kyselyyn vastanneilta kysyttiin, kokivatko he oppineensa englantia mediankäytön avulla, minkä median avulla (elokuvat, musiikki jne.), ja mitä kielen osa-alueita he olivat mahdollisesti oppineet (esim. ääntäminen, kielioppi). Kyselyn vastaukset analysoitiin sekä laadullisin että määrällisin analyysimetodein. Tutkimuksen tuloksista voidaan vetää useita johtopäätöksiä. Kyselyn kaikki vastaajat kuluttivat englanninkielistä mediaa monia tunteja viikossa ja kokivat mediankäytön erittäin motivoivaksi tavaksi oppia englantia. Audiovisuaalinen media (esim. TV-sarjat, videot, elokuvat) koettiin parhaiksi tavoiksi oppia kieltä ja lisätä kielitaitoa. Kielitaidon kehityksessä ääntäminen ja sanasto nousivat esille vahvasti, minkä lisäksi varsinkin puhekielinen ja idiomaattinen sanasto koettiin lisääntyneen autenttisen materiaalin avulla. Autenttinen englanninkielinen media vaikuttaisi olevan arvokas työkalu sellaisen englannin opiskelijan elämässä, joka haluaa kielitaitonsa ja kompetenssinsa lähemmäs natiivin tasoa.fi
dc.format.extent32
dc.language.isoen
dc.subject.otherextramural English
dc.subject.otherlearning via media
dc.subject.otherout-of-school learning
dc.title“Kieltä oppii vahingossa ja mukavasti”: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201910024300
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomediankäyttö
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysosocial media
dc.subject.ysomedia use


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot