“Kieltä oppii vahingossa ja mukavasti”: Finnish ninth-grader perceptions of extramural English and language learning via media
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Media, varsinkin digitaalisessa muodossaan on ollut jatkuvasti entistä suuremmassa roolissa ihmisten elämässä viimeisten vuosikymmenten aikana. Monimuotoisen median käyttö ja kulutus on jatkuvasti nousussa ja sitä dominoi, koko maailmassa ja myös Suomessa, englanninkielinen media. Englanninkielisen median saatavuuden ja määrän takia se on myös osana suomenkielisten nuorten jokapäiväistä elämää, minkä seurauksena englantia koulussa opiskelevilla koululaisilla on mahdollisuus oppia englantia mediankäytön avulla koulun ulkopuolellakin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten omia mielipiteitä ja näkemyksiä heidän englanninkielisen median kulutuksestaan ja mahdollisesta englannin oppimisesta median kautta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi 61 suomalaista yhdeksäsluokkalaista. Kyselyssä kysyttiin yhdeksäsluokkalaisten mediankäytöstä: mitä mediaa he käyttivät ja kuinka paljon, mikä oli suosikkimedia ja miksi. Tämän lisäksi kyselyyn vastanneilta kysyttiin, kokivatko he oppineensa englantia mediankäytön avulla, minkä median avulla (elokuvat, musiikki jne.), ja mitä kielen osa-alueita he olivat mahdollisesti oppineet (esim. ääntäminen, kielioppi). Kyselyn vastaukset analysoitiin sekä laadullisin että määrällisin analyysimetodein.
Tutkimuksen tuloksista voidaan vetää useita johtopäätöksiä. Kyselyn kaikki vastaajat kuluttivat englanninkielistä mediaa monia tunteja viikossa ja kokivat mediankäytön erittäin motivoivaksi tavaksi oppia englantia. Audiovisuaalinen media (esim. TV-sarjat, videot, elokuvat) koettiin parhaiksi tavoiksi oppia kieltä ja lisätä kielitaitoa. Kielitaidon kehityksessä ääntäminen ja sanasto nousivat esille vahvasti, minkä lisäksi varsinkin puhekielinen ja idiomaattinen sanasto koettiin lisääntyneen autenttisen materiaalin avulla. Autenttinen englanninkielinen media vaikuttaisi olevan arvokas työkalu sellaisen englannin opiskelijan elämässä, joka haluaa kielitaitonsa ja kompetenssinsa lähemmäs natiivin tasoa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning
Rajala, Riku (2019)Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ... -
Finnish 2nd graders' beliefs about the English language and learning English
Smedberg, Johanna (2023)Suomen hallitus linjasi vuonna 2018, että ensimmäisen vieraan kielen tai toisen kotimaisen kielen opiskelu aloitetaan kaikissa Suomen peruskouluissa jo ensimmäisellä luokalla vuoden 2020 alusta lähtien. Ennen vuotta 2020 ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.