Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen
Lataukset:
Tekijät
Päivämäärä
2019Pääsyrajoitukset
Pääsyä osaan aineistoa on rajoitettu. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Narratiivinen suunnittelu on erkaantunut yhä enemmän ja enemmän pelisuunnittelusta, ja sille onkin kehittynyt erillinen rooli. Tämän uuden roolin tehtävät keskittyvät narratiiviseen ilmaisuun, ja pyrinkin tutkielmassani hahmottamaan näitä narratiivisen suunnittelun osa-alueita, jotka muodostavat narratiivisen suunnittelijan tehtävät.
Käsittelen pro gradu -tutkielmassani narratiivista suunnittelua pääasiassa seikkailupeligenren näkökulmasta. Käytän narratiivisen suunnittelun osa-alueiden hahmottamisen tukena kahta seikkailupeligenren peliä, jotka ovat The Town of Light (2017) ja Life Is Strange: Before the Storm (2017). Käyn läpi narratiivisen suunnittelun osa-alueita maailmanrakentamisesta pelinarratiivin välittämisen eri keinoihin. Lisäksi demonstroin luovan työni kautta erilaisia suunnitteludokumentteja narratiivisen suunnittelun työkaluina sekä elokuvakäsikirjoituksen formaatin hyödyntämistä pelikäsikirjoituksessa.
Vastaan tutkielmassani seuraaviin kysymyksiin:
- mitkä ovat keskeisimmät maailmanrakentamisen osa-alueet videopeleissä,
- mitä eri väyliä on narratiivisen sisällön viestimiseen pelaajalle,
- mitä pelikehityksen dokumentteja voi hyödyntää narratiivisessa suunnittelussa,
- miten videopelien interaktiivisen luonteen voi ottaa huomioon narratiivisessa suunnittelussa.
...
Narrative design has grown apart from game design more and more lately, and it has developed its own role in game development teams. This new role’s tasks are focused on narrative expression, and in this thesis I perceive these narrative design’s sectors which form the narrative designer’s tasks.
In my master’s thesis I focus on narrative design through the adventure game genre. I use two games for outlining narrative design’s sectors. These games are The Town of Light (2017) and Life Is Strange: Before the Storm (2017). I go through narrative design’s sectors from worldbuilding to forms of expressing gamenarrative. I demonstrate different kinds of design documents and movie script format via my own creative work.
In my master’s thesis I answer to following questions:
-which are central worldbuilding sectors in videogames,
-what are the different channels to communicate the narrative content to player,
-what kind of game design documents can be used in narrative design,
-how interactivity can be taken into account in narrative design.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28705]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations
Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ... -
Musiikinopetuspelin suunnittelu ja toteuttaminen
Karppinen, Juho (2019)Työn aiheena on tutkia, miten suunnitellaan ja toteutetaan musiikinopetuspeli, joka hyödyntää kehollisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen mahdollistavia pelimekaniikkoja. Tällainen peli poikkeaa tyypillisistä musiikinop ... -
Quality in videogames : good design practices
Pylkkönen, Taneli (2019)Tämä tutkimus on keskittynyt löytämään kvalitatiivisia tekijöitä videopeli toteutuksista. Tutkimus on toteutettu tutkimalla olemassa olevia heuristisia arvi-ointimalleja, joiden kivijalkana toimivat hyvät suunnittelukäytänteet. ... -
Peliteoria osana videopelien suunnitteluprosessia
Sormunen, Santeri (2023)Tässä tutkielmassa tutkitaan peliteorian hyödyntämismahdollisuuksia videopelien suunnittelussa. Tutkielman lopputulokset ovat lupaavat, mutta aihe vaatii vielä lisää tutkimusta yleistääkseen peliteorian hyödyt. -
”There are more endings, more possibilities. I can feel it.” : kirja- ja pelielementit multilineaarisuuden rakentajina narratiivisessa seikkailupelissä Beacon Pines
Viitasalo, Katja (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen multilineaarisuutta Beacon Pines -videopelissä, joka on syksyllä 2022 julkaistu narratiivinen seikkailupeli. Tarkastelen lisäksi sitä, miten satukirjan sivuille upotettu videopeli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.