eValue ja Amazing Case : ilmiölähtöisen oppimisen arvioinnin kehittäminen opettajankoulutuksessa
Kainulainen, J., Tarnanen, M., Ratinen, I., Tallavaara, R., & Juntunen, M. (2019). eValue ja Amazing Case : ilmiölähtöisen oppimisen arvioinnin kehittäminen opettajankoulutuksessa. In M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), Tutkimuksesta luokkahuoneisiin (pp. 57-77). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 15. http://hdl.handle.net/10138/298542
Julkaistu sarjassa
Ainedidaktisia tutkimuksiaTekijät
Päivämäärä
2019Oppiaine
Koulutuksen tutkimuslaitosKasvatustiedeMatematiikka ja luonnontieteetSuomen kieli ja kirjallisuusFinnish Institute for Educational ResearchEducationMatematiikka ja luonnontieteetFinnish Language and LiteratureTekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2019.
Ilmiölähtöisen opetuksen kehittämisen myötä ovat myös arvioinnin kehittämistarpeet vahvistuneet. Artikkelissa tarkastellaan eValue-hankkeessa tehtyä kehittämistyötä ilmiöperustaisen oppimisen arviointikäytänteiden kehittämiseksi
opettajankoulutuksessa. Hankkeessa toteutettiin ilmiölähtöinen, monitieteinen
oppimiskokonaisuus, jossa opettajaopiskelijat osallistettiin oppimisprosessinsa
suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin alusta pitäen. Artikkelissa tarkastellaan opiskelijoiden kokemuksia osallistavasta arviointiprosessista osana heidän
omaa oppimistaan sekä heidän ammatillista kehittymistään ja mallinnetaan,
kuinka osallistava arviointi rakentuu osaksi ilmiölähtöistä oppimiskokonaisuutta. Tutkimusaineisto koostuu laadullisesta kyselystä (N = 12) ja tutkijoiden omista kokemuksista ja reflektiosta oppimiskokonaisuuden aikana. Tulosten mukaan
osallistava arviointi muun muassa vahvisti opiskelijoiden toimijuutta ja sitoutumista omaan oppimiseen ja arviointiin, mikä näkyi vastuun ottamisena ja merkityksellisyyden kokemuksina oppimiskokonaisuuden aikana.
...
Julkaisija
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry; Jyväskylän yliopistoEmojulkaisun ISBN
978-952-5993-26-4Kuuluu julkaisuun
Tutkimuksesta luokkahuoneisiinISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-9596Asiasanat
Alkuperäislähde
http://hdl.handle.net/10138/298542Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28937519
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016
Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ... -
Comparing Guidance via Implicit and Explicit Model Progressions in a Collaborative Inquiry-Based Learning Environment with Different-Aged Learners
Lehtinen, Antti; Nieminen, Pasi; Pehkonen, Salla; Hähkiöniemi, Markus (MDPI AG, 2022)There is a need for research on the effect of different types of model progressions and learner age on learning and engagement in inquiry-based science settings. This study builds on the Scientific Discovery as Dual Search ... -
The connection between forms of guidance for inquiry-based learning and the communicative approaches applied : a case study in the context of pre-service teachers
Lehtinen, Antti; Lehesvuori, Sami; Viiri, Jouni (Springer Netherlands, 2019)Recent research has argued that inquiry-based science learning should be guided by providing the learners with support. The research on guidance for inquiry-based learning has concentrated on how providing guidance affects ... -
Guiding Student Thinking Through Teacher Questioning When Learning with Dynamic Representations
Lehtinen, Antti; Hähkiöniemi, Markus; Nieminen, Pasi (Springer, 2021)Dynamic representations (e.g., dynamic geometry software GeoGebra for mathematics learning and PhET simulations for science learning) offer excellent opportunities for students to conduct investigations and to formulate ... -
Ilmiölähtöinen oppiminen
Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma (Jyväskylän yliopisto, 2020)Ilmiölähtöinen oppiminen on yksi pedagogisista lähestymistavoista oppimiseen. Se tarjoaa mahdollisuuden yhdistää oppijalähtöisyyden, tutkivan, yhteistoiminallisen ja oppiainerajat ylittävän oppimisen. Ilmiölähtöisessä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.