Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorJakupovic, Elvira
dc.date.accessioned2018-06-29T10:22:10Z
dc.date.available2018-06-29T10:22:10Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58805
dc.description.abstractTyön tavoitteena oli tutkia kuluttajan maksumenetelmän valintaan vaikuttavia tekijöitä sekä näiden valintojen vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Aikaisemmat tutkimukset ovat pääsääntöisesti keskittyneet perinteisiin maksumenetelmiin, eikä onlinemaksumenetelmiin ole kiinnitetty riittävästi huomiota. Tästä syystä tutkimukseen valittiin yleisimmät online-maksumenetelmät, joita ovat maksukortti, verkkopankki, PayPal ja lasku. Tutkimuksessa hyödynnettiin Technology Acceptance – teoriaa sekä consumer acceptance of mobile payments – mallia. Niiden mukaan kuluttajan uuden teknologian omaksumiseen vaikuttavat koettu hyöty, helppokäyttöisyys, riski sekä asenne. Maksukäyttäytymisen vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen on laaja tutkimusalue. Maksuhalukkuus, koettu epämukavuus maksutilanteessa sekä koettu omistajuus valittiinkin tutkimuksen kohteiksi tutkijan oman mielenkiinnon vuoksi. Kuluttajakäyttäytymistä mittaavat indikaattorit pohjautuivat useihin aikaisempiin tutkimuksiin ja mittareihin. Tutkimusaineisto kerättiin kvantitatiivisella strukturoidulla kyselylomakkeella, joka jaettiin internet-kyselynä. Kaikkien vastaajien tuli vastata annettuihin kysymyksiin saman ostotilanteen sekä yhden arvotun maksumenetelmän pohjalta. Tulosten mukaan kuluttajan aikomukseen maksaa online-maksumenetelmällä vaikuttavat kuluttajan asenne, koettu hyödyllisyys ja koettu helppokäyttöisyys. Edellisistä poiketen koetulla riskillä ei ole vaikutusta käyttöaikomukseen. Aikaisemmat tutkimukset ovat jakaantuneet koetun riskin vaikutuksen osalta kahteen ääripäähän, joten voimme todeta, että tulokset ovat osittain johdonmukaisia aikaisempien tulosten kanssa. Käyttöaikomuksella on lisäksi vaikutusta koettuun epämiellyttävyyteen sekä koettuun omistajuuteen. Maksu- ja käyttöaikomuksen välillä ei ole merkittävää yhteyttä. Aikaisemmat tutkimukset ovat tässäkin keskittyneet perinteisiin maksuvälineisiin, eikä maksuaikomuksesta online-kontekstissa ole riittävästi tietoa. Tulosten mukaan voidaan kuitenkin todeta, että maksuaikomukseen verkossa vaikuttavat eri tekijät kuin maksuaikomukseen perinteisillä maksuvälineillä.fi
dc.description.abstractThe objective of this research was to study the factors influencing consumer’s intention to use an online payment method and how this usage intention affects buying behaviour. The previous studies have mainly focused on traditional payment methods, leaving the online payment methods without a sufficient attention. The four most popular online payment methods, which are credit card, internet banking, PayPal and invoicing, were chosen for this study to fill this gap. The research utilized the Technology Acceptance theory and the acceptance of mobile payments model. According to them, perceived usefulness, perceived ease of use, perceived risk and attitude affect the usage intention of new technologies. The effect of payment behaviour on buying behaviour, however, is a broad research field. Willingness to pay, pain of paying and perception of ownership were, therefore, chosen to this study due to the researcher’s point of interest. The indicators for measuring buying behaviour were collected from several studies and models. The data were collected through quantitative structured questionnaire, which was distributed through an internet survey. All respondents were required to answer on questions based on the same purchase situation and one randomly assigned online payment method. Based on the results, consumer’s intention to use an online payment method is affected by attitude, perceived usefulness and perceived ease of use. However, perceived risk does not affect usage intention. Previous studies are divided into two extremities about the effect of perceived risk on usage intention. Therefore, the results are partially consistent with the previous studies. The usage intention was also found to affect pain of paying and perception of ownership. However, the effect on willingness to pay was not significant. The previous research has mainly focused on traditional payment methods. Therefore, there is not enough information about willingness to pay in an online context. However, based on the results, it can be noted that factors affecting willingness to pay with online payment methods are not the same as with traditional payment methods.en
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherwillingness to pay
dc.subject.otherperceived ownership
dc.subject.otherpain of paying
dc.subject.otherattitude
dc.subject.otherrisk perception
dc.subject.otherperceived ease of use
dc.subject.otherperceived usefulness
dc.titleThe usage intention of online payment methods and the effects of willingness to pay, pain of paying and perceived ownership
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806293431
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoriskit
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysoedut
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysoverkkomaksaminen
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysomaksujärjestelmät
dc.subject.ysorisks
dc.subject.ysoattitudes
dc.subject.ysoadvantages
dc.subject.ysoconsumer behaviour
dc.subject.ysoconsumers
dc.subject.ysopaying online
dc.subject.ysotechnology (information)
dc.subject.ysopayment systems
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot