Show simple item record

dc.contributor.authorUtriainen, Oiva
dc.date.accessioned2018-05-30T10:44:10Z
dc.date.available2018-05-30T10:44:10Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-951-39-7456-5fi
dc.identifier.isbn978-951-39-7456-5
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1871171
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58223
dc.description.abstractAikaisempi tutkimus (Utriainen 2004) ja myöhempi oppimistulosten tarkastelu paljastivat puutteita, jotka koskivat kappaleen liiketilan ja kappaleen vuorovaikutusten välisen yhteyden ymmärrystä. Voimakuvion laadinta ja liikeyhtälön kirjoittaminen tuottivat vaikeuksia. Pakollisella fysiikan kurssilla opiskelijat muodostavat käsityksen, joka koskee fysiikkaa oppiaineena ja sen opiskelua. Saaduilla kokemuksilla voi olla merkitystä fysiikan syventäviin kursseihin kohdistuviin odotuksiin. Opetukselle asetettiin kaksi tavoitetta: piti edistää Newtonin toiseen ja Newtonin kolmanteen lakiin liittyvien tehtävien kvalitatiivista osaamista ja liikeyhtälön kirjoittamista sekä yrittää vaikuttaa opiskelijan omiin menestymisen odotuksiin mekaniikan kursseilla. Opetussuunnitelman muutos teki mahdolliseksi vertailevan tutkimuksen. Opetuskokeilussa kontrolliryhmän (N = 19) oppikirja oli laadittu vuoden 1994 ja koeryhmän (N = 18) uuden, vuoden 2004 opetussuunnitelmien mukaan. Kontrolliryhmän oppikirjassa vuorovaikutuskaaviota ei ollut. Molemmissa ryhmissä käytettiin hahmottavaa lähestymistapaa, jossa Newtonin lakien lähtökohtana olivat törmäyskokeet. Tämän lisäksi koeryhmän opiskeluohjeet uusittiin: nyt korostettiin seuraavan oppitunnin aiheeseen perehtymistä ja ponnistelun, ei älyn, merkitystä. Oppitunnilla työskenneltiin 3–4 hengen ryhmissä, ja sama opettaja opetti molempia ryhmiä. Oppimisessa tapahtunutta muutosta tutkittiin käsitetesteillä ja laskutehtävillä. Oppikirjat eivät eronneet luettavuusindeksin suhteen, mutta koeryhmän oppikirja toteutti multimediaoppimisen koherenssi-, opastin ja spatiaalisen jatkuvuuden periaatteet, millä näyttäisi olevan vaikutusta testituloksiin. Tutkimuksen perusteella koeryhmän ja kontrolliryhmän Newtonin kolmannen lain oppimistulokset eivät tilastollisesti poikenneet toisistaan. Sen sijaan Newtonin toisen lain kontekstissa 55 %:ssa testejä koeryhmän oppimistulokset olivat paremmat kuin kontrolliryhmän efektikoon ollessa suuri. Toisen vuosikurssin opetus ei muuttanut opiskelijoiden odotuksia, jotka näyttävät vakiintuneen ensimmäisen vuosikurssin aikana. Koeryhmä erosi tilastollisesti kontrolliryhmästä siinä, että kyselyn perusteella opiskelijat pystyivät oppimateriaalista ja henkilökohtaisista mieltymyksistä riippumatta asettamaan realistisia tavoitteita sekä tavoitteelliseen työskentelyyn. Missään testissä tai tehtävässä kontrolliryhmän oppimistulos ei ollut parempi kuin koeryhmän.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (222 sivua) : kuvitettu
dc.language.isofin
dc.publisherUniversity of Jyväskylä
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in education, psychology and social research
dc.relation.isversionofJulkaistu myös painettuna.
dc.subject.othercognitive architecture
dc.subject.othercognitive load theory
dc.subject.othercognitive theory of multimedia learning
dc.subject.otherworking memory
dc.subject.otherscheme
dc.titleKäsitteellinen ymmärtäminen ja fysiikan oppimiseen liittyvät odotukset lukion mekaniikassa
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-7456-5
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.relation.issn0075-4625
dc.relation.numberinseries614
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysofysiikka
dc.subject.ysomekaniikka
dc.subject.ysoNewtonin lait
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppimistulokset
dc.subject.ysoopetuskokeilut
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysooppikirjat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record