Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTerävä , Johanna
dc.contributor.authorKurento, Sauli
dc.contributor.authorTamminen, Olli
dc.date.accessioned2018-05-28T07:43:08Z
dc.date.available2018-05-28T07:43:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58151
dc.description.abstractE-portfoliota käytetään maailmanlaajuisesti paljon opiskeluvälineenä erityisesti korkeakouluopinnoissa. E-portfolion käyttö vaatii perinteiseen opiskeluun verrattuna erilaista lähestymistapaa ja haastaa opiskelijoita ottamaan vastuun omasta oppimisestaan. Parhaimmillaan e-portfolion käyttö opintojen aikana jatkuu työelämään sekä tukee opiskelijan elinikäistä oppimista. E-portfolion käyttö vaatii kuitenkin tukea, etteivät sen hyödyt jää saavuttamatta. Tämän tutkimuksen päämääränä oli selvittää, kuinka Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatustieteen oppiaineessa ensimmäistä kertaa käytössä ollut e-portfolio on otettu vastaan opiskelijoiden keskuudessa, miten sitä on käytetty, millaisena se on koettu ja minkälaisia kehityskohteita e-portfolion käytöstä on löydetty. Päätutkimustehtäväksi nousi e-portfolion kehittämisehdotusten esittäminen opiskelijoilta kerätyn aineiston pohjalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tausta-aineistoa kerättiin kyselylomakkeella, jonka perusteella valikoitiin kuusi haastateltavaa puolistrukturoituun teemahaastatteluun. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin menetelmää käyttäen. Haastatteluaineiston perusteella selvisi, että e-portfoliossa ja erityisesti sen käytön ohjauksessa on kehitettävää. Opiskelijat käyttävät e-portfoliota lähinnä materiaalipankkina, ja haastateltavat kuvaavat e-portfolion käyttöön tarvittavan motivaation puutetta. Opiskelijat näkevät e-portfolion hyödyllisenä välineenä sekä opintoja että työelämää varten, mutta tiedostavat hyötyjen toteutuvan vain aktiivisen käytön seurauksena. Vaikuttaa ilmeiseltä, etteivät opiskelijat osaa käyttää e-portfoliota saavut- taakseen kaikkia sen käytöstä seuraavia hyötyjä. E-portfolion kehittämishaasteina tulevat olemaan opiskelijoiden e-portfolion käyttötaitojen vahvistaminen sekä e-portfoliotyöskentelyn ohjauksen kehittäminen opiskelijoiden tarpeita paremmin vastaavaksi.fi
dc.format.extent76
dc.language.isofi
dc.subject.othere-portfolio
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.titleE-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805282818
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysoelinikäinen oppiminen
dc.subject.ysooppimisprosessi
dc.subject.ysoopiskelutaito


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot