Merkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien täydennyskoulutusprosessissa : substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta
Tekijät
Päivämäärä
2016Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistuksen tavoitteena on
luoda sujuvat palvelu- ja hoitoketjut sekä taata yhdenvertaiset ja kustannustehokkaat
palvelut. Fysioterapeuttien tuki- ja liikuntaelinsairaiden (Tules) suoravastaanottotoiminnan
täydennyskoulutus ja siihen liittyvä oppimisentutkimus
tukevat näihin tavoitteisiin pääsemistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä
tietoa ja ymmärrystä täydennyskoulutukseen osallistuvien aikuisten merkittävistä
oppimiskokemuksista sekä merkittävien oppimiskokemusten välisistä
suhteista. Tutkimusaineisto kerättiin avoimella ryhmähaastattelulla lukuvuoden
kestävän koulutuksen lopussa. Tutkimusmetodina oli glaserilainen induktiivinen
grounded theory – tutkimusote. Litteroitu aineisto luokiteltiin alku- keski- ja
loppuvaiheen merkityksellisiksi oppimiskokemuksiksi, jonka jälkeen ne analysoitiin
itsenäisinä kokonaisuuksina. Analyysin vaiheet olivat avoin koodaus (aineiston
erittely, koodaus, merkityksellisten oppimiskokemusten kuvausten kirjoittaminen,
kategorisointi), selektiivinen koodaus (ydin- ja pääkategorioiden
suhteet) sekä substantiivisen teorian ja formaaliteorian muodostaminen. Tutkimuksen
luotettavuutta arviotiin sopivuuden, toimivuuden, relevanssin ja muunnateltavuuden
(modifiability) kautta.
Päätulokseksi saatiin substantiivinen teoria, joka kuvasi ”sosiaalista
ja prosessimaisista oppimista” täydennyskoulutuksessa. Prosessin vaiheet olivat
”Muutoksen mahdollistuminen”, ”Muutokseen liittyvän hyödyn arvioiminen”
ja ”Uudistavan toiminnan juurtuminen”. Aikuisten ja koulutusyhteisön välisten
henkilösuhteiden kokeminen säilyi merkityksellisenä koko koulutuksen ajan,
mutta koulutuksen edetessä merkityksellisiksi tulivat myös oman työorganisaation
sekä eri yhteistyöverkostojen sosiaaliset suhteet. Koulutusprosessin aikana
merkityksellisissä oppimiskokemuksissa havaittiin sallivien, kannustavien ja yhteisöllisyyden
kokemuksien kautta siirtymistä kohti kriittisen reflektioon ja asioiden
ymmärtämiseen, ja edelleen ymmärtämisen kautta siirtymistä kohti muutoksien
edellytysten ja merkitysten tiedostamiseen, toimintaa ohjaaviksi metakognitiivisiksi
taidoiksi. Formaaliteoriassa kuvataan teoriaa, joka huomioi yksilön
ja lähiyhteisön toiminnan muutokset ja jatkuvan uudistavan toiminnan juurtumisen.
Tutkimuksen luotettavuus on hyväksyttävä, joten tuloksia voidaan
hyödyntää kehitettäessä aikuiskoulutusta.
...
Muu nimeke
Substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28206]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fysioterapeuttien osaamisen ja käytänteiden muutos täydennyskoulutuksen aikana : suoravastaanottotoiminnan implementointi Keski-Suomen sairaanhoitopiirin alueella
Lepistö, Sanna (2015)Tämä pro gradu-opinnäytetyö on osa laajempaa seurantatutkimusta fysioterapeuttien TULES-potilaiden suoravastaanottotoiminnasta perusterveydenhuollossa. Hankkeen toteuttajia ovat Keski-Suomen sairaanhoitopiiri, Jyväskylän ... -
Työssä oppiminen ja työhyvinvointi muuttuvassa organisaatiossa : Jyväskylän aikuissosiaalityöntekijöiden käsityksiä työssä oppimisesta ja työhyvinvoinnista sekä niiden välisestä suhteesta kunta- ja palvelurakenneuudistuksen jälkeen
Heinonen, Jenika (2012)Tässä tutkimuksessa selvitetään Jyväskylän aikuissosiaalityöntekijöiden käsityksiä työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin välisestä suhteesta Kunta- ja palvelurakennemuutoksen jälkeisessä organi-saatiossa. Tutkimus toteutetaan ... -
"Tää koulutus ei oo tehnyt musta pelkkää jumppamaikkaa" : substantiivinen teoria aikuisoppijjan ammatillisen kasvun holistisesta prosessista liikunnanopettajakoulutuksessa
Aarto-Pesonen, Leena (University of Jyväskylä, 2013) -
"Että sais olla lapsena toisten lasten joukossa" : substantiivinen teoria erityistä tukea tarvitsevan lapsen toiminnallisesta osallistumisesta toimintaympäristöissään
From, Kristine (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Yhteisövoimainen oppimisprosessi : substantiivinen teoria aikuisten ryhmässä oppimisen kokemuksista
Leppänen, Tuovi (University of Jyväskylä, 2018)The aim of this study was to build a conception as well as a substantive theory of adult learners’ group learning. The framework for this study is andragogy, which places the life context of adult learners at the center ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.