Kyykystä kyvykkääksi nuorisososiaalityöllä
TIIVISTELMÄ
KYYKYSTÄ KYVYKKÄÄKSI NUORISOSOSIAALITYÖLLÄ
Tiina Lehtonen
Pro gradu –tutkielma
Sosiaalityö Jyväskylän yliopisto/Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Ohjaaja: VTL Katri Viitasalo
kevät 2018 101 sivua
Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tutkia nuorten asumisen- ja talouden
problematiikkaa Nuorisobarometreissä 2013 – 2016. Tutkielman teoreettisen
viitekehyksen muodostavat Financial Social Work, taloudellinen lähestymistapa
sosiaalityössä sekä analyysia ohjaavana teoriana olevat Martha C. Nussbaumin (2011,
2013, 2016) toimintamahdollisuus- ja yksilön kyvykkyyden kehittämisteoriat
(Capabilities Approach ja The Human Development Approach). Tutkielman
taustoituksessa avataan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena tilastojen ja tutkimusten
kautta nuorten vähävaraisuutta sekä suurimman talouden menoerän, asumisen,
köyhdyttävää vaikutusta. Tutkielmassa tarkastellaan uutta taloudellisen sosiaalityön,
Financial Social Work –lähestymistapaa nuorten taloudenhallinnan tuen kehittämiseksi.
Tutkimuskysymyksenä on ”Millaisia ilmiöitä Martha Nussbaumin
toimintamahdollisuusteoria ja yksilön kyvykkyyttä kehittävä teoria (Capability Approach
ja The Human Development Approach) sekä taloudellinen sosiaalityö (Financial Social
Work) avaavat nuorten asumiseen ja taloudellisiin ongelmiin?” Empiirinen
tutkimusaineisto koostuu neljästä vuosittaisesta 2013 – 2016 Nuorisobarometristä, joita
analysoidaan toimintamahdollisuusteoria kirjallisuuteen sekä kansainvälisiin
keskusteluihin taloudellisen sosiaalityön ympärillä teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tavoitteena on kiinnittää nuorisososiaalityössä huomio taloudellisiin
toimintamahdollisuuksiin, jotka ovat nuorten toimintakyvyn ydin.
Analyysin perusteella näyttää siltä, että nuorten taloudenlukutaitoa sekä taloudenhallintaa
on tarve lisätä yleisesti koulutukseen sekä sosiaalityön palvelumuotoihin.
Asumisentukijärjestelmiä on tarvetta monipuolistaa. Sosiaaliturvajärjestelmän rinnalle
tarvitsemme nuorten taloudellista toimintakykyä vahvistavia psykososiaalisia ja
toimintaterapeuttisia palveluja. Sosiaalityössä taloudellinen tuki ei välineenä pelkästään
riitä nuorten syvän taloudellisen ahdingon ongelmissa. Rakenteiden tarkastelun ohella
tarvitsemme nuorten kyvykkyyden kohottamiseen uusia työ- ja tukimuotoja sekä
taloudellista koulutusta vahvistamaan nuorten omaehtoisuutta taloudenhallinnassa, johon
Financial Social Work –teoria antaa vaihtoehtoja.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29523]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ecosocial innovations enabling social work to promote new forms of sustainable economy
Matthies, A.‐L.; Peeters, J.; Hirvilammi, T.; Stamm, I. (Wiley-Blackwell, 2020)Social work research and practice that address environmental sustainability have already become prominent. However, a change in unsustainable economic structures is also urgently needed. This study explored emerging ... -
Äitien pyrkimykset ja toimintamahdollisuuksien valikko : käsitteellinen tutkimus äitien taloudellisista toimintamahdollisuuksista
Viitasalo, Katri (University of Jyväskylä, 2018)This study addresses the conceptual outlines of the financial capabilities of moth- ers. It examines how the perspectives and concepts of the capability approach can be utilized in outlining the relationship between ... -
Essays on emerging financial markets, political institutions and development differences
Lehkonen, Heikki (University of Jyväskylä, 2014) -
Financial system in steering the economy towards planetary well-being
Heimonen, Kari; Junttila, Juha; Lehkonen, Heikki (Routledge, 2024)This chapter discusses the possible roles that financial system may play in steering economic production towards planetary well-being. The costs associated with using natural resources are seldom equal to the actual ... -
Financial literacy among Finnish adolescents in PISA 2018 : the role of financial learning and dispositional factors
Silinskas, Gintautas; Ahonen, Arto K.; Wilska, Terhi-Anna (Springer, 2021)The aim or the present study was to examine the relative importance of financial education in school and families and dispositional factors (competitiveness, work mastery, meta-cognition) in predicting financial literacy ...