dc.contributor.advisor | Collin, Kaija | |
dc.contributor.author | Keronen, Sara | |
dc.date.accessioned | 2018-01-16T07:28:07Z | |
dc.date.available | 2018-01-16T07:28:07Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1814601 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56745 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia hyvää johtajuutta ammatillisen
toimijuuden näkökulmasta kahdessa ohjelmistokehittämisen organisaatiossa.
Tarkoituksena oli kuvata sitä, millaista hyvä johtajuus on ja miten se ilmenee
työntekijöiden näkemyksissä. Tutkimuksen aihe koettiin tärkeäksi, koska johtajuutta
ja ammatillista toimijuutta ei ole vielä laajalti tutkittu yhdessä ja toisiinsa
linkittyneinä ilmiöinä. Lisäksi tässä tutkimuksessa yhdistettiin monia eri johtajuuden
teorioita, millä pyrittiin luomaan laajempi ja kokonaisvaltaisempi ymmärrys
johtajuudesta sekä uudistamaan ilmiöstä jo tiedettyä.
Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus ja se nojaa
sosiaaliseen konstruktionismiin. Tutkimuksen aineisto koostui kahden informaatioteknologian (IT) organisaation kahdeksan työntekijän haastattelusta. Aineisto
analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä teemoitellen. Analyysissä
käytettiin tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjalta muodostettua mallia,
hyvän johtajuuden analyysirunkoa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että aiempien teorioiden pohjalta
on mahdollista rakentaa hyvää johtajuutta kuvaava malli. Tässä tutkimuksessa
rakennetun ja käytetyn mallin mukaan hyvä johtajuus sisältää kolme ulottuvuutta:
vuorovaikutuksen, työntekijöiden huomioimisen yksilöinä sekä jaetun
johtajuuden. Työntekijöiden näkemyksistä oli löydettävissä nämä kolme hyvän
johtajuuden ulottuvuutta. Tulosten perusteella hyvän johtajuuden voidaan todeta
konkretisoituvan työntekijöille analyysirungon mukaisesti luovuutena ja
kokeilemisena, itseohjautuvuutena ja oman työn sisältöön vaikuttamisena, vapautena
ja vastuuna, omien mielipiteiden ilmaisuna, omien tavoitteiden, toiveiden
ja kiinnostuksen kohteiden mukaan toimimisena, kehittymisenä, johtajuuden
ja vallan jakautumisena kaikkien vastuulle, johtajuuden ilmenemisenä tukiroolina
ja edellytysten luomisena työlle sekä vuorovaikutuksena ja yhdessä tekemisenä.
Tutkimuksessa ilmeni myös muita analyysirungon ulkopuolisia johtajuuden
kannalta merkittäviä tekijöitä. Siten voidaan todeta, että johtajuus on moninaista
ja kontekstisidonnaista, ja se saa erilaisia merkityksiä organisaatioiden
vuorovaikutuksessa. Johtajuuden käytäntöjä ja prosesseja myös tarvitaan organisaation
toiminnassa riippumatta organisaation johtamiskulttuurista. Tulosten
perusteella vaikuttaa siltä, että ei ole olemassa vain yhtä oikeaa johtajuuden
tapaa tai teoriaa, joka soveltuisi sellaisenaan kontekstista toiseen. Jatkossa tulisikin
tutkia hyvää johtajuutta eri konteksteissa sekä tarkastella laajemmin useampia
johtajuuden teorioita yhdessä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (87 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | johtajuus | |
dc.subject.other | leadership | |
dc.subject.other | ammatillinen toimijuus | |
dc.subject.other | ohjelmistokehittämisen organisaatio | |
dc.subject.other | hyvä johtajuus | |
dc.title | Hyvä johtajuus ammatillisen toimijuuden tukijana IT-alan organisaatioissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201801161209 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2018-01-16T07:28:07Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | ohjelmistokehitys | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | professionalismi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |