Kun resurssit peruskoulussa loppuvat : lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkielman tarkoitukseni oli selvittää, millä asioilla opettajien mielestä on merkitystä onnistuneessa oppimisen tukemisessa sairaalakoulussa.
Syksyllä 2015 tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan erityisopettajaa, kahdesta eri sairaalakoulusta. Kvalitatiivinen tutkimus kerättiin puolistrukturoidun haastattelulomakkeen avulla ja ne toteutettiin sähköpostitse. Takaisin saadut aineistot avattiin sisällönanalyysin avulla. Luvussa 5. esittelen tärkeimmät tutkimustulokset sekä lisätutkimuksen tarpeen.
Tutkimusaineistoa läpi käydessä sieltä löytyi viisi merkittävää asiaa, jotka opettajien mielestä vaikuttavat onnistuneeseen oppimisen tukemiseen sairaalakoulussa: yksilöllisyys, oppilaan motivaatio, yhteistyö, diagnoosi sekä jakson pituus. Tutkimustuloksista ilmeni näillä viidellä asialla olevan merkitystä myös keskenään. Näitä kaikkia tarvitaan, jotta onnistutaan oppimisen tukemisessa. Tulosten perusteella voisi päätellä, että oppilaan motivaation tukemiseen, yksilöllisyyteen, oikea-aikaiseen oppilaan taitojen kartoittamiseen ja diagnosointiin sekä tukitoimien järjestämiseen tulisi vielä tehokkaammin kiinnittää huomiota jo ennen kuin oppilas siirretään sairaalakouluun. Tehokkaasti toteutettuina nämä toimenpiteet voisivat tukea oppilasta niin, että hänen ei tarvitsi siirtyä sairaalakouluun.
Tutkimustulokset painottivat opettajien näkemystä siitä, kuinka he yhteistyö oppilaan ja opettajan välillä on merkittävä. Tulosten mukaan opettajan vaikutuksella oppilaan elämään on suuri merkitys. Tutkimuksestani saadut tutkimustulokset olivat samankaltaisia aiempiin tutkimustuloksiin sekä teoriaan verrattaessa.
...
Alternative title
Lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29341]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sairaalakoulujen opettajien kokemuksia sairaalaopetuksen koulukuntoisuutta tukevasta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä yleisopetuksessa
Fågel, Paula; Leiviskä, Reetta (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia koulukuntoisuutta tukevia elementtejä sairaalakoulujen opettajat käyttävät työssään, ja miten niitä voisi näiden opettajien kokemuksen mukaan hyödyntää yleisopetuksen ... -
Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia
Hallikainen, Maria (2021)Tutkimuksessani olen selvittänyt sairaalakoulun erityisopettajien ja koulussa toimivan toimintaterapeutin näkemyksiä kuvataiteenteon merkityksestä koulun oppilailla. Tutkin, millaisia merkityksiä toimintaterapeutti sekä ... -
Erityisopettajien kokemuksia sairaalakoulun ja kodin yhteistyöstä
Hovila, Laura (2020)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia kodin ja koulun välillä tapahtuvasta yhteistyöstä sairaalakoulujen erityisopettajilla on. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät ... -
Motorisen oppimisen vaikeuden tunnistaminen ja tukeminen kouluympäristössä
Asunta, Piritta (Jyväskylän yliopisto, 2018)Motor learning difficulties, such as the developmental coordination disorder (DCD), imply substantial difficulties in learning new motor skills. The purpose of this study was to develop an observation tool for teachers ... -
Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
Silvonen, Anni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ...