Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorSaha, Maija
dc.date.accessioned2017-12-13T10:06:30Z
dc.date.available2017-12-13T10:06:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1808669
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56292
dc.description.abstractEsiintyminen ja esilläolo kuuluvat keskeisenä osana jokaisen peruskoulua käyvän oppilaan elämään ainakin koulupäivien osalta. Oppilaat ovat päivittäin vuorovaikutuksessa sekä toisten oppilaiden, opettajien että koulun muun henkilökunnan kanssa. Erilaisia esiintymis- ja vuorovaikutustilanteita tulee väistämättä myös koulun ulkopuolella, läpi koko elämän. Esiintymistaitoa voidaankin ajatella jopa eräänlaisena kansalaistaitona. Tässä maisterintutkielmassa tutkin, millaisia esiintymistilanteita kuudesluokkalainen kohtaa koulussa ja miten sekä oppilaat että opettajat niihin suhtautuvat. Yksi esiintymiskokemuksiin vaikuttava tekijä on luokan ilmapiiri. Siksi kartoitin myös tutkimieni luokkien sisäisiä suhteita. Tutkielman aineisto on kerätty kevätlukukauden 2017 aikana kahdessa keskisuomalaisessa kuudennessa luokassa. Aineiston keruussa on hyödynnetty havainnointia, videointia, haastattelulomakkeita sekä yksilöhaastatteluja. Myös luokkien opettajat olivat osa tutkimusta. Tulokset osoittavat, että sekä ryhmä että opettajat vaikuttavat siihen, millaisia esiintymiskokemuksia ja kuinka paljon oppilaat niitä koulusta saavat. Tämä tutkielma on melko suppea, ja laajemmalle jatkotutkimukselle olisi aihetta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (103 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheresiintyminen
dc.subject.otheresilläolo
dc.subject.otheresiintymisjännitys
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.subject.othersosiogrammi
dc.subject.otherpedagoginen rakkaus
dc.titleKuudesluokkalaisten ja heidän opettajiensa kokemuksia esiintymisestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201712134656
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-12-13T10:06:30Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoesiintyminen
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoesiintymistaito
dc.subject.ysojännittäminen
dc.subject.ysoesiintymispelko
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysososiogrammit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record