Show simple item record

dc.contributor.advisorRuohotie-Lyhty, Maria
dc.contributor.authorAhonen, Inka-Milla
dc.date.accessioned2017-11-22T14:32:21Z
dc.date.available2017-11-22T14:32:21Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1801905
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55982
dc.description.abstractToinen maailmansota on yksi historiamme merkittävimmistä tapahtumista, ja sen selittäminen, opettaminen ja ymmärtäminen ovat yhä edelleen tärkeitä. Saksan nähdään aloittaneen sodan, ja Hitleriä, hänen johtamiaan kansallissosialisteja ja Saksaa pidetään yleisesti vastuullisina sotaan ja Euroopan merkittävimpään kansanmurhaan holokaustiin. Toinen maailmansota ja sen perintö on pitkään ollut (ja on kenties yhä edelleen) arka aihe Saksassa, joten on mielenkiintoista tutkia, miten toisen maailmansodan tapahtumia opetetaan uusille sukupolville. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaisia representaatioita Saksasta ja sen roolista toisessa maailmansodassa luodaan suomalaisessa ja saksalaisessa oppikirjassa. Tutkimusmateriaaliksi valittiin molemmista maista yksi lukiotason historianoppikirja, jossa käsitellään toista maailmansotaa. Suomesta valittiin Forum-kirjasarjan Forum II: Kansainväliset suhteet –oppikirja ja Saksasta valittiin Ala-Saksin osavaltiossa käytettävä Zeiten und Menschen: Nationalsozialismus und deutsches Selbstverständnis –oppikirja. Saksassa jokaisella osavaltiolla on oma opetussuunnitelmansa ja sen myötä myös omat oppikirjansa. Ala-Saksin osavaltio valittiin tähän työhön, koska se on Länsi-Saksassa ja sillä on siten todennäköisesti enemmän kulttuurillisia yhtäläisyyksiä Suomen kanssa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kriittistä diskurssinanalyysiä, koska se mahdollisti myös oppikirjoihin olennaisesti liittyvän makrotason eli kulttuurisen ympäristön, historian ja niissä vallitsevien diskurssien tutkimisen ja heijastamisen analysoitavaan materiaaliin. Tämän lisäksi tutkittiin myös kielen mikrotasoa, eli minkälaisia representaatioita Saksan roolista toisessa maailmansodassa rakennetaan suomalaisessa ja saksalaisessa lukion historianoppikirjassa. Saksan roolia näissä oppikirjoissa on tutkittu agenttiuden eli aktiivisen tekijän avulla, sekä analysoimalla aktiivi- ja passiivilauseiden käyttöä oppikirjoissa. Suomalaisessa oppikirjassa on käsitelty toista maailmansotaa ja sen tapahtumia paljon laajemmin kuin alasaksilaisessa oppikirjassa. Suomalaisesta oppikirjasta analysoitiin 21,5 sivua ja alasaksilaisesta kirjasta analysoitiin 22,5 sivua. Alasaksilaisesta kirjasta analysoitiin toisen maailmansodan tapahtumien lisäksi myös kansallissosialismin ja Hitlerin nousua. Molemmissa oppikirjoissa on käytetty enemmän aktiivi- kuin passiivilauseita, mutta alasaksilaisessa oppikirjassa on käytetty suhteessa vähemmän Saksaan ja saksalaisiin henkilöihin ja ryhmiin viittaavia agentteja kuin suomalaisessa kirjassa. Suomalaisessa oppikirjassa käytettiin usein erilaisia Saksaan ja saksalaisiin viittaavia agentteja aktiivisina tekijöinä lauseessa ja suomalaisessa oppikirjassa tuotiin enemmän esiin Saksan syyllisyyttä sotaan kuin alasaksilaisessa oppikirjassa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (88 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoger
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherSaksa
dc.subject.otheroppikirja-analyysi
dc.titleRepräsentationen der Rolle Deutschlands in dem Zweiten Weltkrieg : eine vergleichende Diskursanalyse zwischen einem finnischen und einem deutschen Geschichtslehrbuch für die gymnasiale Oberstufe
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201711224340
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.subject.methodKriittinen diskurssianalyysi
dc.date.updated2017-11-22T14:32:21Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysodiskurssintutkimus
dc.subject.ysotoinen maailmansota
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record