dc.contributor.advisor | Valkonen, Tarja | |
dc.contributor.author | Vilokkinen-Määttä, Suvi | |
dc.date.accessioned | 2017-10-08T08:55:15Z | |
dc.date.available | 2017-10-08T08:55:15Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1725360 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55579 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen tapaustutkimuksena toteutetun maisterintutkielman tutkimustehtävänä oli kuvata ja ymmärtää taloushallinnon asiantuntijan vuorovaikutusosaamista osana työtä ja ammattiosaamista. Tutkielman aineistokeruumenetelmänä hyödynnettiin fokusryhmähaastatteluja. Haastateltavana oli seitsemän kohdeorganisaation asiantuntijaa, jotka oli jaettu kahteen fokusryhmään. Keskusteluaineiston analyysimenetelmänä oli teemoittelu, jota tehtiin teoriasidonnaisesti.
Tulosten mukaan asiantuntijat hahmottavat vuorovaikutusosaamisen yksilön ominaisuutena, kyvykkyytenä ja taitoina sekä myös vuorovaikutussuhteeseen liittyvänä ja siinä kehittyvänä osaamisena. Lisäksi vuorovaikutusosaaminen voidaan nähdä myös työyhteisön osaamisena ja pääomana, kaikkien yhteisenä tehtävänä sekä kilpailuvalttina. Vuorovaikutusosaamisen vaatimukset näyttäisivät vaihtelevan taloushallinnon työssä kontekstista riippuen: asiantuntijoiden vuorovaikutussuhteissa asiakkaisiin, sidosryhmiin ja työyhteisön jäseniin korostuvat eri viestintätilanteet ja –tehtävät sekä vuorovaikutuksen ydintaidot. Tuloksissa on havaittavissa myös vuorovaikutusosaamiseen, niin sen tiedollisiin, asenteellisiin kuin taidollisiin osatekijöihin, liittyviä haasteita ja osaamistarpeita.
Tutkielman johtopäätöksissä vuorovaikutusosaaminen nähdään kiinteänä ja tärkeänä osana taloushallinnon asiantuntijatyötä. Vuorovaikutusosaaminen ammattiosaamisena on sekä asiantuntijan omaa kompetenssia että myös yhdessä sidosryhmien kanssa kehittyvää. Tässä työssä se näyttäytyy kontekstin mukaisena vuorovaikutuksen ydintaitojen hallintana, tuloksellisena vuorovaikutuskäyttäytymisenä ja vuorovaikutusilmapiirin kehittymisenä, joka auttaa saavuttamaan organisaation asettamat vaatimukset ja vaikuttaa positiivisesti yrityksen kilpailukykyyn. Asiakassuhteessa se voidaan nähdä esimerkiksi asiantuntijan ja asiakkaan vuorovaikutuksessa syntyvänä luottamuksena, yhteisenä ymmärryksenä asiakkaan tarpeista ja toiveista sekä asiantuntijan kykynä kertoa asiakkaan liiketoiminnan kehittymisen kannalta olennainen taloustieto ymmärrettävällä tavalla. Asiantuntijoiden vuorovaikutusosaamiseen kohdistuvien haasteiden taklaamiseksi ja osaamistarpeiden kehittämiseksi johtopäätöksissä nähdään tärkeänä, että vuorovaikutusosaamista tarkasteltaisiin moniulotteisena rakenteena. Vuorovaikutuskäyttäytymisen ja –taitojen lisäksi olisi tärkeää kiinnittää huomiota myös asiakastilanteisiin liittyviin käytännöllisiin tai sisällöllisiin haasteisiin, pohtia asiantuntijoiden metakognitiivisten taitojen arviointikyvyn riittävyyttä sekä asenteellisia ja motivaation puutteen aiheuttamia mahdollisia esteitä taitojen karttumiselle.
Tutkielman tulosten avulla voidaan saada uutta tietoa taloushallinnon asiantuntijan vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittymisestä tietoperustaisessa organisaatiossa. Tuloksia ja niistä tehtäviä johtopäätöksiä voidaan hyödyntää myös kohdeorganisaation kehittämistyössä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (57 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | puheviestintä | |
dc.subject.other | viestintä | |
dc.subject.other | vuorovaikutusosaaminen | |
dc.subject.other | taloushallinnon asiantuntijatyö | |
dc.title | Vuorovaikutusosaaminen taloushallinnon asiantuntijatyössä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201710083952 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Puheviestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Speech Communication | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tapaustutkimus | |
dc.date.updated | 2017-10-08T08:55:15Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3132 | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | puheviestintä | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | ammattitaito | |
dc.subject.yso | taloushallinto | |
dc.subject.yso | asiantuntijat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |