Vanhempien päiväkotivalinta ja näkemykset päiväkodin toiminnasta : tapaustutkimus steinerpäiväkodista
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millä perusteella vanhemmat ovat tehneet lastaan koskevan päiväkotivalinnan ja valinneet vaihtoehtopedagogiikkaa painottavan päiväkodin. Lisäksi selvitettiin vanhempien käsityksiä päiväkodin toiminnasta ja toimintaa ohjaavista periaatteista.
Tutkimus toteutettiin pienenä yhteen päiväkotiin sijoittuvana tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin steinerpedagogisesti suuntautuneesta pienestä yksityisestä päiväkodista. Aineistonkeruu toteutettiin nettikyselyn avulla ja aineisto tallennettiin anonyymisti tietokoneelle. Päiväkodin 11:stä perheestä yhdeksän oli vastannut kyselyyn. Osa vastauksista oli molempien vanhempien kirjoittamia ja osa vain toisen vanhemman kirjoittama. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen tutkimuksen periaatteiden mukaisesti.
Tutkimus osoitti, että vanhemmat ovat päätyneet päiväkotivalintaansa usean kriteerin perusteella. Yksikään vanhemmista ei tehnyt valintaa vain yhden periaatteen mukaisesti. Päiväkodin vanhemmat olivat kiinnostuneita toimin-nasta ja olivat halukkaita tutustumaan enemmänkin toimintaan. Vanhempien käsitykset päiväkodin toiminnasta ja toimintaa ohjaavasta steinerpedagogiikasta vaihtelivat.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vanhemmat tekevät valintansa usean tekijän pohjalta. He ovat kiinnostuneita tutustumaan lapsensa päiväkotiin ja sitä ohjaaviin periaatteisiin, mutta luottavat myös ammattilaisiin. Valintaa ohjaavat järkiperustaiset syyt, kuten päiväkodin sijainti ja mielikuvat toiminnasta, kuten näkemykset steinerpedagogiikasta. Tämän tapaustutkimuksen perusteella voisi todeta, että yksityisellä päivähoidolla ja vaihtoehtopedagogisella toiminnalla on tulevaisuudessakin kysyntää Suomessa. On silti tärkeää, että päiväkodit kertovat mahdollisimman avoimesti ja usealla tavalla toiminnastaan sekä selvittävät, mikä on vanhemmille tärkeää toiminnassa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28254]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kohti yhteistä laatua : henkilökunnan, vanhempien ja lasten laatukäsitykset päiväkodin integroidussa erityisryhmässä
Tauriainen, Leena (University of Jyväskylä, 2000) -
Lastentarhanopettajaopiskelijoiden kokemuksia erilaisista pedagogisista lähestymistavoista koulutuksen sisällöissä
Sinikallio, Laura; Valtanen, Iida (2014)Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2005) erilaiset pedagogiset lähestymistavat on nostettu omaksi luvukseen. Varhaiskasvatuksen ammattilaisilta voidaan siis odottaa aiheen tuntemusta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ... -
Gymnasisternas motivation i svenskstudierna i waldorfskolan
Keskinen, Paula (2012)Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää steinerkoulun lukiolaisten motivaatiota opiskella ruotsin kieltä. Tutkimuksen taustana on Opetushallituksen 2007-2010 toteuttama TOKI-hanke, steinerpedagogisen kieltenopetuksen ... -
"Steinerpedagoginen malli ja metodi on siinä mielessä niinku. ihana. että kaikki oppii sillo alaluokilla. ja tulee kaikki on mukana /siinä/," : steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta
Ylikotila, Tuomas (2012)Ylikotila, T. 2012. Steinerkieltenopettajien käsityksiä opettajuudesta. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kielten laitos. Pro gradu -tutkielma, 153 s. Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ...