dc.contributor.author | Savolainen, Jenna | |
dc.date.accessioned | 2017-05-17T08:42:01Z | |
dc.date.available | 2017-05-17T08:42:01Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53979 | |
dc.description.abstract | Tiivistelmä – Abstract
Suomalainen ylioppilastutkinto on käymässä läpi merkittävää muutosta, sillä vuoteen 2019 mennessä kaikki ylioppilastutkintoon kuuluvat kokeet tehdään sähköisessä muodossa. Kannettavalla tietokoneella tehtävän ylioppilaskokeen nähdään sopivan paremmin tämän päivän lukiolaisille, sillä nuoret käyttävät teknologiaa arjessaan enemmän kuin koskaan. Sähköisten kokeiden tekemiseen käytetty Abitti-järjestelmä mahdollistaa myös monipuolisempien koetehtävien luomisen, sillä nyt niissä voidaan hyödyntää ääntä, kuvia tai videoita.
Sähköisten kokeiden suunnitteluun keskittyvän ja muutosprosessia johtavan Digabi-projektin työryhmä koostuu alan asiantuntijoista, jotka etsivät parhaita ratkaisuja niin kokeissa käytettävään teknologiaan kuin itse koesisältöihinkin liittyen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuitenkin keskittyä lukiolaisten näkökulmaan ja selvittää heidän mielipiteitään sähkoistä ylioppilaskoetta kohtaan.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin haastatteluja. Neljän haastattelutuokion aikana yhdeksää ensimmäisen vuoden lukiolaista haastateltiin pareittain tai kolmen hengen ryhmissä. Tulokset osoittavat, että lukiolaisten mielipiteet olivat odotettua neutraalimpia, sillä kukaan haastateltavista ei osoittanut selvää kielteisyyttä sähköistyvää ylioppilastutkintoa kohtaan. Teknologiaan liittyvät kysymykset ja näppäimistöllä kirjoittaessa tapahtuvat virheet olivat huolenaiheita, jotka toistuivat vastauksissa, mutta toisaalta teknologian nähtiin myös nopeuttavan kirjoittamista ja esimerkiksi poistavan huonon käsialan vaikutuksen koesuoritukseen. Opiskelijat olivat selvästi jo tottuneet ajatukseen sähköisestä ylioppilastutkinnosta, mutta toivoivat teknologisten kysymysten selviävän ajan ja harjoituksen myötä. | en |
dc.format.extent | 23 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | ylioppilastutkinto | |
dc.subject.other | sähköiset ylioppilaskirjoitukset | |
dc.subject.other | kielitaidon arviointi | |
dc.title | Digitalize it! : Upper secondary school students’ views on the digitalized matriculation examination | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705172381 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2017-05-17T08:42:01Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |