Samstämmighet i bedömning av muntlig färdighet i andraspråk
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suullisen puhetaidon arvioinnin yhteneväisyyttä ruotsin kielen puhekokeessa. Tutkimuksessa informantit arvioivat 10 puheensuoritusta, jotka oli toteu-tettu Yleisen kielitutkinnon (YKI) puitteissa. Puhetaidon arvioinnin yhteneväisyyden tutkiminen toteutettiin vertaamalla YKI-arvioijien ja informanttien arviointien yhtäläisyyttä. Lisäksi aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla määritin, miten informantit soveltavat puhetaidon kriteerejä, joita eivät entuudestaan tunne. Kirjallisista arviointiperusteluista muodostettiin teemakategoriat arvioinneille, minkä lisäksi numeerisista arvioinneista muodostettiin numeeri-set vertailutaulukot.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että 61 % informanttien arvioista erosi YKI-arvioinneista. Kriteerejä kuitenkin hyödynnettiin arviointien tukena. Variaatio näkyy etenkin kirjallisesti kriteerien käytössä, mutta myös numeerisissa arvioinneissa. Arvioinneista kävi ilmi, että arvioinnissa oli käytetty myös annettujen kriteerien ulkopuolisia kriteerejä, mikä ei tue yhteneväistä arviointia. Lisäksi arvioinneissa ilmeni vertailua toisiin puhesuorituksiin, minkä ei katsota olevan kriteeriperustaisen arvioinnin kannalta korrektia.
Tutkimus osoittaakin, että useamman arvioijan arvio samasta puhesuorituksesta turvaa arvion yhdenmukaisuuden arvioinnista toiseen. Tämä on tärkeää etenkin, kun arviointi vaikuttaa esi-merkiksi tulevaisuuden ura- tai koulutuspolkuun. Lisäksi tutkimusta voidaan hyödyntää esi-merkiksi, kun Suomen ylioppilastutkintoon kaavaillaan ruotsin kielen suullista koetta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28262]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Rimaa hipoen selviää tilanteesta – Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta [Klarar med nöd och näppe av en taluppgift – bedömarnas uppfattningar om språkbedömning och muntliga färdigheter i provet i finska i Allmänna Språkexamina]. Jyväskylän yliopisto [Jyväskylä universitet]
Ahola, Sari (Universitetsforlaget, 2023) -
Artighetsstrategier i muntlig språkfärdighet i de allmänna språkexamina
Häyry, Satu (1997) -
Självbedömning av muntlig kommunikationskompetens
Kemiläinen, Taru (2016)Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa kahdeksan lukio-opiskelijan käsityksiä itsearvioinnista B1-ruotsissa ja verrata heidän itsearviointejaan suullisessa kommunikaatiotaidossa opettajan antamaan arvioon. Lisäksi tavoitteena ... -
Allmänna språkexamina – språkfärdighetstest för vuxna i Finland
Ohranen, Sari; Neittaanmäki, Reeta; Ahola, Sari (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2016)Allmänna språkexamina (ASE) är nationella språkfärdighetstest för vuxna i Finland. I ASE testas den kommunikativa och funktionella språkfärdigheten i praktiska vardagssituationer. Vem som helst kan delta, oberoende av hur ... -
Att bedöma skriftliga färdigheter i svenska med hjälp av en nivåskala: hur skillnader mellan bedömare uppstår
Juutilainen, Miia (2011)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka neljä kokenutta kielitaidon arvioijaa arvioi suomenkielisen yläasteopiskelijan kirjoittaman ruotsinkielisen kirjoitelman käyttäen apunaan Opetushallituksen kielitaidon tasojen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.