Show simple item record

dc.contributor.advisorEteläpelto, Anneli.
dc.contributor.authorLaitinen, Minna
dc.date.accessioned2016-12-27T08:09:25Z
dc.date.available2016-12-27T08:09:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1645353
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52523
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Laitinen, Minna. 2016. Opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavasta opetuksesta turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 85 sivua + liitteet. Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaiseksi opettajat kuvaavat työtään perusopetukseen valmistavassa opetuksessa turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään opettajien työssään kokemia tunteita ja valmiuksia kohdata ja opettaa maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Tutkimukseen osallistuneet (n=7) opettajat työskentelivät Itä- ja Pohjois-Suomen alueella. Teemahaastatteluista koostuva aineisto kerättiin keväällä 2016 ja se analysoitiin temaattisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan opettajan työ valmistavan opetuksen luokassa asettaa vaatimuksia niin opettajan ammattitaidolle kuin koko persoonalle. Turvapaikanhakijaoppilaiden opettamiseen liittyi opettajien mukaan erityisiä haasteita, jotka on huomioitava opetuksessa. Keskeisimmät haasteet liittyvät opetusryhmien heterogeenisyyteen, opetussisältöihin, yhteisen kielen puuttumiseen sekä oppilaiden käyttäytymiseen. Tulokset osoittavat, että opettajat joutuvat työssään pohtimaan usein omia rajojaan ja työssä jaksamistaan. Työskentely valmistavassa opetuksessa herätti opettajissa myös pohdintaa omasta ammatillisesta identiteetistä. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, ettei opettajankoulutus anna riittävästi valmiuksia maahanmuuttajaoppilaan kohtaamiseen ja opettamiseen. Lisäksi opettajankoulutuksessa tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota opettajan työssä jaksamiseen, oman työajan hallintaan sekä tunteiden kohtaamiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (93 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherperusopetukseen valmistava opetus
dc.subject.otherturvapaikanhakija
dc.subject.otheropettajan interkulttuurinen kompetenssi
dc.subject.othermaahanmuuttaja
dc.subject.othermonikulttuurisuus
dc.subject.othertemaattinen sisällönanalyysi
dc.titleOpettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavasta opetuksesta turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201612275255
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2016-12-27T08:09:25Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoturvapaikanhakijat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokulttuurienvälisyys
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysovalmistava opetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record