Show simple item record

dc.contributor.advisorPalomäki, Sanna.
dc.contributor.authorHölttä, Iiro
dc.date.accessioned2016-11-30T16:57:48Z
dc.date.available2016-11-30T16:57:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1644003
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52089
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun yhdeksännen luokan oppilaiden suhtautumista koululiikunnassa toteutettaviin kunto- ja liikehallintatestejä kohtaa sekä sen yhteyttä yleiseen suhtautumiseen koululiikuntaa kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää, miten oppilaan liikunta-aktiivisuus on yhteydessä kuntotesteihin suhtautumiseen. Tutkimuksessa tuotettiin kuvailevaa tietoa oppilaiden suhtautumisesta kuntotesteihin ja selvitettiin sukupuolen ja koulujen välisiä eroavaisuuksia. Tässä tutkimuksessa käytettiin Liikunnan oppimistulosten seuranta-arviointi perusopetuksessa 2010 -kyselyn aineistoa. Liikunnan seuranta-arvioinnin oppilaskyselyyn vastasi 1619 yhdeksännen luokan oppilasta, joista poikia oli 819 (51%) ja tyttöjä 800 (49%). Kyselyyn vastanneista oppilaista 1405 osallistui myös kunto- ja liikehallinnan testeihin. Aineiston analysointiin käytettiin IBMS SPSS Statistics 20 ohjelmaa. Tutkimustuloksia tarkasteltiin riippumattomien otosten t-testillä, Pearsonin korrelaatiokeroimella ja Khiin neliö -testillä. Aineistoa kuvaillaan myös prosenttien ja keskiarvojen avulla. Merkittävänä asiana tämä tutkimus nosti esille sen, että noin viidennes (19,6 %) peruskoulun yhdeksännen luokan oppilaista mainitsi kuntotestit kolmen ikävimmän asian joukossa koulu-liikunnassa. Toisaalta on myös oppilaita (5,7 %), jotka mainitsivat kuntotestit kolmen mieluisamman asian joukossa. Tutkimuksen perusteella oppilaan fyysisellä kunnolla oli yhteyttä siihen, miten hän suhtautuu koululiikunnan kuntotesteihin. Myös oppilaan fyysisellä aktiivisuudella oli yhteys kuntotesteihin suhtautumiseen. Hyväkuntoiset oppilaat suhtautuivat huonokuntoisiin oppilaisiin verrattuna myönteisemmin kuntotesteihin, kuten myös paljon liikkuvat oppilaat verrattuna vähän liikkuviin. Oppilaiden positiivinen suhtautuminen yleisesti koululiikuntaa kohtaan oli myös yhteydessä positiivisempaan kuntotestisuhtautumiseen. Liikunnan arvosanalla ja kuntotesteihin suhtautumisella havaittiin olevan positiivinen yhteys. Kuntotestit ikäviksi kokeneet oppilaat olivat useimmiten hyvän (8) tai heikomman arvosanan saaneita oppilaita kun taas kuntotestit mieluisiksi maininneet olivat useimmiten kiitettävän (arvosana 9) tai paremman saaneita oppilaita. Kuntotestit jakoivat oppilaiden mielipiteitä selvästi. On niitä jotka, ymmärtävät kuntotestien merkityksen omanfyysisen toimintakyvyn kehittämisessä, mutta myös niitä, jotka inhoavat kuntotestejä jopa niin paljon, että saattavat pinnata koulusta niiden vuoksi. Koulujen välillä näytti olevan eroavaisuuksia siinä, olivatko oppilaat kuntotestien puolesta vai vastaan. Tämä tutkimus ei paljastanut syitä tähän, mutta varmasti koulujen liikunnanopettajilla on suuri vaikutus oppilaiden suhtautumiseen. Asiantunteva opettaja osaa perustella kuntotestien tekemisen oppilailleen, järjestää kuntotestitilanteen mahdollisimman miellyttäväksi, kannustaa oppilaita yrittämään parhaansa ja osaa antaa laadukasta ja yksilöllistä palautetta oppilaille kuntotestien jälkeen.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate elementary school 9th grade students' attitudes towards school physical fitness tests, as well as to find contact between the general attitude of the school towards fitness tests attitudes. In addition, the aim of the study was to find out how physical activity is associated with the attitude of pupils' fitness tests. The study was produced descriptive information about the students' attitudes towards fitness tests and investigated the differences between gender and school. In this study was used Physical education learning outcomes follow-up evaluation in elementary school 2010 -research material. Physical education follow-up evaluation questionnaire corresponded in 1619 ninth-grade pupils, of whom 819 were boys (51%) and 800 girls (49%). Those who responded to the questionnaire of the students 1405 person also took part in fitness and motion control tests. The analysis of the data was used SPSS Statistics 20 IBMS program. The research results were examined by independent samples t-test, Pearson correlation test and Chi-square test. The research material is also described by percentages and means. Important matter, this study underlines the fact that about one-fifth (19.6%) of elementary school pupils of the ninth class mentions fitness tests to be in among of three unpleasant thing in physical education. On the other hand there are also students (5.7%) who mentioned fitness tests in group of three most preferred interested. According to the study the student's overall condition has a connection with pupils attitudes toward fitness tests. Also, the student's over-all activity is connected to the attitude of the fitness tests. Pupils who have good condition had better attitude of the fitness tests as compared to the pupils of the poor condition, as well as pupils who were in group of high physical activity compared of low physical activity group. Pupils' positive attitudes towards school physical education in general was also related to better attitude toward the fitness tests. Positive dependence was observed in grades of physical education and attitudes of fitness tests. Pupils who mentioned fitness tests to be in one of the three undesirable things were mostly good (8) or lower-grade students while fitness tests to be in one of the three favorite things were most often commendable (grade 9) or better-grade students. Opinions of pupils varied toward fitness tests. There are those who will understand the importance of the development of the fitness tests your physical function but there are also those who dislike the fitness tests so much so, that might play truant because of them. Between schools are clear differences in whether the students mentioned to be in against fitness tests or not. This study did not reveal the reasons for this, but certainly the schools physical education teachers have major impact on the attitude of the students. Knowledgeable teachers are able to justify fitness tests for their students, organize as pleasant as possible fitness test situation, encourage students to try their best and are able to provide high-quality and personalized feedback to students after fitness tests.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (72 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkoululiikunta
dc.subject.otherkuntotestaus
dc.subject.othersuhtautuminen
dc.subject.otheryhdeksäsluokkalaiset
dc.titlePeruskoulun 9.-luokkalaisten suhtautuminen kunto- ja liikehallintatesteihin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201611304861
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2016-11-30T16:57:49Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysofyysinen kunto
dc.subject.ysoliikuntaharrastus
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysokuntotestit
dc.subject.ysonuoret
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record