Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVuorisalo, Mari
dc.contributor.authorHarju, Kaisa
dc.date.accessioned2016-11-23T15:30:16Z
dc.date.available2016-11-23T15:30:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1643407
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51974
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Harju, Kaisa. 2016. Lapsuudessa koettu eriarvoisuus: rajoitettuja mahdollisuuksia olla ja osallistua. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 105 sivua. Tutkimuksen aihe oli lapsuudessa koettu eriarvoisuus. Tavoitteena oli selvittää kirjoitelmien kautta, mitä eriarvoisuus lapsuudessa on, mistä oman eriarvoisuuden nähtiin johtuvan ja miten eriarvoisuuden kokemus rakentui aineiston tarinoissa. Eriarvoisuus määrittyi tasa-arvon vastakohdaksi ja sitä lähestyttiin henkilökohtaisena lapsuuden kokemuksena. Lapsuus nähtiin muistoista rakentuvana, aikuisuudessa läsnä olevana. Tutkimuksen aineisto muodostui 13 aikuisen informantin tuottamista kertomuksista. Aineisto kerättiin pääsääntöisesti sähköisesti levitetyllä kirjoitelma-kutsulla. Tutkimuksen narratiivista aineistoa lähestyttiin sisällönanalyysin keinoin. Narratiivisuus liittyi tutkimuksen tiedonkäsitykseen ja aineiston muotoon, mutta analyysin kohteena oli tarinoiden sisältö. Tutkimuksen tarinoissa lapsuudessa koettu eriarvoisuus näyttäytyi rajoitettuna toimijuutena: ulkopuolisen positiona ja osallistumiskynnyksinä. Tarinoissa yksilö oli eriarvoinen henkilönä ja toimijana. Eriarvoisuuden nähtiin johtuvan minuuteen ja resursseihin liittyvistä tekijöistä. Tarinoissa minuus ja resurssit muodostivat lapsen voimavaroja kuvaavan toimintapotentiaalin. Näyttäisi siltä, että yksilön toimintapotentiaali punnitaan kulttuuriin kytkeytyvissä kategorisoinneissa ja eronteoissa. Eriarvoisuuden yhteydessä erot muodostuvat poissulkeviksi. Tarinoissa eriarvoisuutta tuottavista mekanismeista korostuivat ulossulkeminen ja hierarkisointi. Tutkimus lisäsi tietoisuutta erilaisuuksien ja eriarvoisuuksien hienosyisestä rakentumisesta lapsuudessa sekä lasten maailmassa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (105 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othereriarvoisuus
dc.subject.otherlapsuus
dc.subject.othererilaisuus
dc.subject.otherulkopuolisuus
dc.titleLapsuudessa koettu eriarvoisuus : rajoitettuja mahdollisuuksia olla ja osallistua
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201611234734
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2016-11-23T15:30:17Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysolapsuus
dc.subject.ysoeriarvoisuus
dc.subject.ysoulkopuolisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot