Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKolu, Jaana
dc.contributor.authorReenilä, Karla
dc.date.accessioned2016-07-04T22:07:14Z
dc.date.available2016-07-04T22:07:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50709
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoitus oli tutkia ruotsi äidinkielenä opetusta lukion pakollisilla kursseilla Suomessa kirjallisten ja suullisten taitojen näkökulmista. Tarkoituksenani oli selvittää, mitä opettajat painottavat opetuksessa, millaisia tehtäviä, työskentelymenetelmiä ja työskentelytapoja he käyttävät. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kahdelle opettajalle ruotsinkieliseen lukioon Suomessa. Materiaali analysoitiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Kyselyyn vastanneet opettajat pitivät tärkeimpänä kielen mukauttamista tekstityyppiin. He painottivat taitoa osata kirjoittaa erilaisia tekstejä. Opettajat käyttävät kirjallisten taitojen opetuksessa referaatteja, arvosteluja, mielipidekirjoituksia, erilaisia analyysejä, luovaa kirjoittamista ja tietokoneavusteista kirjoittamista. Työskentelymenetelminä kirjallisten taitojen opetuksessa he käyttävät itsenäistä työskentelyä ja projektityöskentelyä. Työskentelytapoina molempien opettajien kursseilla on parityöskentely ja ryhmätyöskentely luokassa. Suullisten taitojen opetuksessa opettajat pitävät tärkeimpänä esitelmiä, argumentointia ja puheen sovittamista vastaanottajiin. Opettajat painottivat suullisten taitojen opetuksessa puhumisen taitoa. Suullisen taidon tehtävinä opettajat käyttävät esitelmiä ohjatuista aiheista, puheita, pari- ja ryhmäkeskusteluja sekä väittelyjä.fi
dc.format.extent24
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermodersmål
dc.subject.othermodersmålsundervisning
dc.subject.othersvenska som modersmål
dc.subject.otherdet finska gymnasiet
dc.titleSkriftliga och muntliga färdigheter i undervisning av svenska som modersmål vid gymnasiet i Finland : en fallstudie
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201607053469
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.date.updated2016-07-04T22:07:14Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot