dc.contributor.advisor | Hakala, Juha | |
dc.contributor.author | Forsberg, Tea | |
dc.contributor.author | Lassila, Piia | |
dc.date.accessioned | 2016-06-22T15:28:07Z | |
dc.date.available | 2016-06-22T15:28:07Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1561502 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50575 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Forsberg, T. & Lassila, P. 2016. Kohti yhteistoiminnallista koulua. Jyväskylän yli-opisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro-gradu tutkielma. 63 s.
Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää fyysisen oppimisympäristön yhteyttä yhteistoiminnalliseen oppimiseen sekä rakentamisen että koulutuksen näkökulmasta. Tutkimme miten opettajat saivat osallistua uuden koulun suunnitteluprosessiin. Tutkimuksen kohteena oli vastavalmistunut keskipohjalainen uuden aikakauden monitoimikoulu, joka on suunniteltu yhteistoiminnallisuuden perusperiaatteita noudattaen.
Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla koulun rakentamiseen osallistuneita henkilöitä, yhteistoiminnallisuuden kouluttajaa sekä koulussa toimivia luokanopettajia.
Tutkimusaineistomme olemme analysoineet teemoittelemalla aihealueet tutkimuskysymysten yhteydessä. Tutkimus on taustateorialtaan fenome-nologis-hermeneuttinen.
Uutta koulua suunniteltaessa osa opettajista oli jaettu erilaisiin työryhmiin, jotka miettivät uuden koulun visiota sekä tilaratkaisujen, että pedagogiikan osalta. Arkkitehdin aloittaessa työnsä opettajien osuus koulusuunnittelussa jäi hyvin vähäiseksi, vaikka joitakin mahdollisuuksia heille tarjottiinkin suunnitelmien työstämisvai-heessa. Opettajat kokivat kuitenkin uudet koulun tilat onnistuneiksi sekä pedagogi-sesti että rakennusteknisesti. Koulun soluratkaisu koettiin hyvin toimivaksi, se loi tiloihin kyläkoulun tuntua. Erityisesti kouluruokala koettiin akustiikaltaan hyvin onnistuneeksi. Liikuntasalissa akustiikkaa jouduttiin parantelemaan jälkeenpäin. Opettajien mielestä yhteistoiminnallisen oppimisen koulutukset koettiin hyvin tarpeellisiksi ja pedagogiikka oli jo osin siirtynyt koulun käytänteisiin.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että arkkitehtien ja koulun suunnitteluun osallistuneiden asiantuntijoiden visiot olivat samassa linjassa keskenään. Vaikka arkkitehdeillä ei ole pedagogista taustakoulutusta heidän asiantuntijuutensa ja työl-lensä omistautuneisuutensa ilmenevät uudessa koulussa selkeästi. Koulusta tuli opettajien mielestä jopa parempi kuin he alussa osasivat odottaakaan. Opettajat olivat ottaneet yhteistoiminnallisen toimintamallin melko hyvin käyttöönsä. Opettajat pyrkivät kaikella toiminnallaan edistämään oppilaiden parasta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (63 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Koulurakentaminen | |
dc.subject.other | oppimisympäristö | |
dc.subject.other | yhteistoiminnallisuus | |
dc.title | Kohti yhteistoiminnallista koulua | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606223331 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2016-06-22T15:28:07Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | koulurakennukset | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |