Show simple item record

dc.contributor.advisorLehtinen, Anja-Riitta
dc.contributor.advisorVuorisalo, Mari
dc.contributor.authorHiltunen, Sanna
dc.date.accessioned2016-05-25T10:37:22Z
dc.date.available2016-05-25T10:37:22Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542113
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49921
dc.description.abstractSubjektiivinen päivähoito-oikeus on aiheuttanut runsaasti kritiikkiä koko olemassaolonsa ajan. Järjestelmä on koettu yhteiskunnalliseksi ongelmaksi, vaikka todellisuudessa vain murto-osa alle kouluikäisistä lapsista on osallistunut varhaiskasvatukseen ilman hoidon tarvetta. Tässä tutkimuksessa luotiin kokonaiskuvaa aiheesta tarkastelemalla päiväkodin johtajien, vanhempien ja lasten diskursseja varhaiskasvatuksesta, subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta ja lapsen asemasta. Lisäksi eri toimijoiden diskursseja tarkasteltiin suhteessa toisiinsa Bronfenbrennerin ekologisen teorian avulla. Tutkimuksen lähtökohtana oli diskurssianalyysi. Aineisto kerättiin syksyllä 2011 teemahaastatteluilla. Päiväkodin johtajien ja vanhempien puheessa yhteisinä diskursseina esiintyi ongelma-, lapsen etu-, tuki- ja arvodiskursseja. Lisäksi päiväkodin johtajien puheessa käytettiin muutosdiskurssia. Lasten puheessa puolestaan tuotettiin koti-, arki- ja leikkidiskursseja. Varhaiskasvatus ja erityisesti subjektiivinen päivähoito-oikeus muodostui aikuisten puheessa ensisijaisesti arvokeskusteluksi palvelun käyttämisen oikeutuksesta. Subjektiivista päivähoito-oikeutta problematisoitiin taloudellisiin tekijöihin liittyvillä argumenteilla eikä lapsen asema ollut aikuisten puheessa erityisen vahva. Aikuisten puheessa kuitenkin tuotettiin laajaa kokonaiskuvaa ilmiöstä, sillä puheessa ilmeni kaikkia Bronfenbrennerin ekologisen teorian tasoja. Lasten puhe puolestaan ilmeni ainoastaan mikrotason vuorovaikutussuhteita painottavana ilmiönä. Se kuvastaa hyvin lapsen osallisuutta omassa mikroympäristössään, joka on vahvasti kehystetty aikuisen luomilla reunaehdoilla.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (148 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersubjektiivinen päivähoito-oikeus
dc.titleLapsen etu vai perheen oikeus : subjektiivisen päivähoito-oikeuden diskurssit päiväkodin johtajien, vanhempien ja lasten puheessa
dc.title.alternativeSubjektiivisen päivähoito-oikeuden diskurssit päiväkodin johtajien, vanhempien ja lasten puheessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605252699
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2016-05-25T10:37:23Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopäivähoito
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoinstituutiot
dc.subject.ysolapsen etu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record