Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMunnukka Juha
dc.contributor.authorOksanen, Tytti
dc.date.accessioned2016-05-13T06:59:49Z
dc.date.available2016-05-13T06:59:49Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1537241
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49768
dc.description.abstractBlogit ovat nykyään olennainen markkinointikanava ja osa kuluttajien ostoprosessia, sillä monet kuluttajat lukevat arvosteluja tuotteista ja palveluista blogeista ennen osto-päätöksen tekemistä. Blogit sisältävät kasvavassa määrin kaupallista sisältöä, jonka tarkoituksena on myydä kuluttajille erilaisia tuotteita yleensä suosittelun keinoin. Tämä tutkimus perehtyy kaupallisten suositusten vaikutukseen kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan. Uskottavuuden muodostumista tutkittiin asiantuntijuuden, luotettavuuden, samankaltaisuuden, viehättävyyden ja sivuston uskottavuuden kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vaikuttaako blogien uskottavuus myönteisesti blogimainonnan tehokkuuteen. Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston sähköpostilistojen kautta, tavoittaen 386 vastaajaa. Tutkimuksessa käytetty kysely kerättiin kolmessa osassa, käyttäen kolmea erityyppistä blogia tutkimuksessa. Erilaisten blogien käytön tarkoituksena oli saada mahdollisimman kattava aineisto blogeista. Tutkielma analysoitiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin käyttäen muun muassa faktorianalyysia ja rakenneyhtälömallinnusta. Tutkimuksen tulokset noudattivat hyvin vahvasti aiempien tutkimusten tuloksia; uskottavuuden todettiin vaikuttavan merkitsevästi asenteeseen suosittelua ja brandia kohtaan. Uskottavuuden tutkittiin myös vaikuttavan suoraan asenteeseen brandia kohtaan. Tämän perusteella voidaan todeta uskottavuuden vaikuttavan merkitsevästi blogimainonnan tehokkuuteen. Asiantuntijuuden, luotettavuuden, samankaltaisuuden, viehättävyyden ja sivuston uskottavuuden todettiin vaikuttavan hyvin vahvasti uskottavuuden muodostumiseen blogikontekstissa. Uskottavuuden suhteet asiantuntijuuteen ja viehättävyyteen olivat mitatuista dimensioista vahvimmat.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (68 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersuosittelu
dc.titleBlogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605132534
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.date.updated2016-05-13T06:59:50Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysoblogit
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysoluotettavuus
dc.subject.ysouskottavuus
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot