Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeskinen Markku
dc.contributor.authorHelkala, Arja
dc.date.accessioned2015-07-02T09:08:22Z
dc.date.available2015-07-02T09:08:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1477074
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46456
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Helkala, Arja. 2.─6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana. Erityispedagogiikan pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2015. 103 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari-lukutuokioille osallistuneiden 2.─6. luokkalaisten hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksella selvitettiin myös lasten saamaa tukea lukemiseensa vanhemmiltaan. Lisäksi tarkasteltiin lasten ja vanhempien taustatietojen yhteyksiä lasten lukemiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin Niilo Mäki Instituutin työryhmän toimesta vanhemmille osoitettuna verkkokyselynä ja lapsille tehtynä yksilöhaastatteluna. Saatu aineisto analysoitiin monimenetelmäisellä tutkimusasetelmalla. Lasten ja vanhempien ajatukset jakautuivat seuraaviin alakategorioihin: lukeminen ennen ja jälkeen intervention, kodin antama tuki ja lasten lukumieltymykset. Lapset kokivat lukevansa aika hyvin ja mielellään. Lukemista häiritsi hitaus, vaikeat sanat, pitkät tekstit ja vierasperäiset kirjaimet sekä rivillä pysyminen. Vanhempien mielestä lasten lukeminen oli hankalaa, eikä siksi ollut mieluista. Lukeminen edistyi ja oli mieluisampaa tuokioiden jälkeen molempien mielestä. Kodin tukea lapselle oli kannustus, vanhemman malli ja huolehtiminen lukemisesta: vuorolukua, lukeminen ääneen, läksyt sekä kirjojen ja sarjakuvien ostaminen sekä lainaaminen, ekapelin peluuttaminen, tekstien luetuttaminen tietokoneelta ja tv:stä. Vanhempien taustatekijöillä ei ollut yhteyttä lasten lukemiseen. Mieleistä luettavaa lapsille olivat itse valitut, hauskat ja jännittävät kirjat joista oppii ja jotka eivät ole tylsiä eivätkä tavallisia, sekä kirjat, joissa on hienoja kuvia ja sisältävät sopivan vaikeaa tekstiä lukea. Olisikin kiinnitettävä enemmän huomiota lasten lukemiseen sitoutumiseen, lukemisen motivointiin, luettavaan materiaaliin ja määrään kotona ja koulussa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (110 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherHitaat lukijat
dc.subject.otherlukuharrastuneisuus
dc.subject.otherkielellinen tietoisuus
dc.subject.otherlukemissujuvuus
dc.subject.otherlukivaikeus
dc.subject.otherkodin lukukulttuuri
dc.title2.-6. luokan hitaiden lukijoiden lukuharrastuneisuus ja kodin antama tuki lasten ja vanhempien arvioimana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201507022498
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2015-07-02T09:08:22Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysolukijat
dc.subject.ysolukuharrastus
dc.subject.ysokielellinen tietoisuus
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot