Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.authorNiemelä, Eeli
dc.date.accessioned2015-06-18T10:39:19Z
dc.date.available2015-06-18T10:39:19Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1476283
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46368
dc.description.abstractTutkielmani kohdistuu sanarytmien käyttöön rytmiikan oppimisessa. Kirjallisuuskatsauksessa käsitellään rytmiikan oppimista laajemminkin, koska sanarytmit ovat osa monimuotoista musiikillisen oppimisen kokonaisuutta. Musiikillinen ilmaisu on kehon ja mielen yhteistyötä: kehon avulla toteutetaan mielessä muodostuvia musiikillisia mielikuvia. Sanarytmit ovat oiva väline rytmisten mielikuvien kehittämiseen, ja hyvä koordinaatiokyky on edellytys onnistuneelle soittosuoritukselle. Tutkimukseni empiirinen aineisto liittyy sanarytmeihin. Tutkimukseni teoreettinen tausta muodostuu rytmiopista, rytmiikan oppimisen lähtökohdista ja didaktisista sovelluksista. Oppimisen lähtökohtina tarkastelen musiikillista kehitystä ja motorista oppimista sekä pohdin kielen yhteyttä rytmin oppimiseen. Didaktiset sovellukset painottuvat sanarytmeihin. Sanarytmien käyttöä tutkittiin kokeellisella menetelmällä vertaamalla keskenään taputusrytmin sekä yhtäaikaisen sana- ja taputusrytmin avulla tapahtuvaa oppimista. Tutkimus toteutettiin erään pohjoissuomalaisen yläkoulun 7–9 musiikkiluokkien oppilaiden keskuudessa. Tutkimukseen osallistujiksi valikoitiin sattumanvaraisesti 30 musiikkiluokkien oppilasta. Suorittamassaan rytmitestissä osallistujat kuulivat pelkkiä taputusrytmejä sekä yhtäaikaisia sana- ja taputusrytmejä. Osallistujien suoritteita verrattiin keskenään. Mittasin oppimiseen vaadittavia toistomääriä. Analysoin lisäksi osallistujien suoritteiden oikeellisuutta jokaisen rytmitehtävän viimeisillä toistoyrityksillä, koska rytmitehtävistä kuultiin rajallinen määrä toistoja. Lisäksi arvioin kuinka hyvin osallistujien suoritteissa säilyi metrinen tarkkuus arvioimalla tempon ylläpitoa. Testisuoritteiden analyysissa ilmeni, että sanarytmien avulla taputusrytmit opittiin tehokkaammin kuin pelkästään taputtaen. Sekä helpoissa että vaikeissa rytmitehtävissä sanarytmien avulla tapahtuva oppiminen oli tilastollisesti merkitsevästi tehokkaampaa kuin oppiminen ilman sanarytmejä. Tutkimustulokset osoittavat sanarytmien olevan tehokas rytminoppimisväline. Sanarytmit ovat tutkimustulosteni perusteella monipuolisia työvälineitä rytmiikan oppimisessa. Suosittelen musiikin parissa työskenteleviä henkilöitä perehtymään sanarytmien hyödyntämismahdollisuuksiin ennakkoluulottomalla asenteella.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (92 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkielellinen kehitys
dc.subject.othermotoriikka
dc.subject.othermotoriset taidot
dc.subject.othermusiikkipsykologia
dc.subject.otherOrff-menetelmä
dc.subject.otherrytmiikka
dc.subject.otherrytmioppi
dc.subject.otherrytmitaju
dc.subject.otherrytmitavu
dc.subject.othersanarytmi
dc.titleSanarytmien vaikutus kuultujen rytmien oppimiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506182379
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2015-06-18T10:39:19Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysokielellinen kehitys
dc.subject.ysomotoriikka
dc.subject.ysomotoriset taidot
dc.subject.ysomusiikkipsykologia
dc.subject.ysoOrff-menetelmä
dc.subject.ysorytmioppi
dc.subject.ysorytmitaju
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot